PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Czy można pogodzić rozwój motoryzacji z ograniczeniem zanieczyszczenia środowiska?

Autor: ANGELIKA KMITA, MARIUSZ HOLTZER
03-04-2016 14:29 |  aktualizacja: 03-04-2016 14:35

Rozwój motoryzacji z pewnością stanowi ważną siłę napędową dla odlewnictwa. Ale z drugiej strony, wzrost produkcji samochodów skutkuje pogorszeniem stanu środowiska, szczególnie dotyczy to powietrza.

Rozwój motoryzacji
W roku 2013 w EU28 zarejsestrowano11,8 mln nowych samochodów osobowych7 i 1,2 mln nowych vanów. Wzrost liczby samochodów na świecie skutkuje znacznym wzrostem problemów środowiskowych. Ogólna dyskusja o ocieplaniu się klimatu i żądania zmniejszenia emisji CO2 zmuszają producentów samochodów do opracowywania nowych modeli zużywających mniej paliwa i maksymalnie redukujących emisję zanieczyszczeń.

Bezpośredni efekt można osiągnąć konstruując większe silniki, ale bardziej ekonomiczne, oraz nowe konstrukcje np. silniki hybrydowe, zasilane gazem propan-butan, gazem ziemnym lub elektryczne, a równocześnie lżejsze i mające kształty stawiające mniejsze opory powietrza. Wszystkie te działania prowadzą do zmniejszenia zużycia paliwa, ograniczenia emisji gazów oraz ułatwiają recykling zużytych pojazdów.

O ile udział samochodów zasilanych energią elektryczną w grupie nowo zarejestrowanych samochodach był nieznaczny, to w ostatnich latach zanotowano gwałtowny ich przyrost. Liczba czystych samochodów elektrycznych wzrosła w EU-28 z około 700 w 2010 roku do 25 000 w 2013 roku. Również liczba samochodów o napędzie hybrydowym wzrosła gwałtownie w ostatnich latach.

W większości krajów EU - 28 w latach 2006-2013 zanotowano wzrost ilości samochodów osobowych (w ujęciu liczba samochodów osobowych/1000 mieszkańców). Największy wzrost zanotowano w: Bułgarii (65%), Rumunii (47%), Polsce (38%) i Słowacji (36%). Wyjątkiem były: Łotwa (-18%), Niemcy (-6 %) i Węgry (-6 %), gdzie zanotowano spadek ilości samochodów osobowych.

W roku 2012 największy stopień nasycenia samochodami osobowymi wykazywały kraje: Włochy (621), Malta (592), Cypr (549), Niemcy (530) i Austria (528), gdzie 1 samochód przypadał na 2 mieszkańców.

W 18 EU krajach z 23, ponad 50% samochodów było zasilanych benzyną. Największy procent samochodów zasilanych benzyną był na Cyprze (prawie 92% w 2012 roku), a następnie Szwecji (83% w 2012 r.) i Holandii (80% w 2012 r.).

W latach 2006-2012 we wszystkich krajach członkowskich EU rekordowo wzrosła liczba samochodów z silnikiem Diesla. W Polsce, Irlandii i Szwecji wzrost ten był prawie trzykrotny. Samochody zasilane olejem napędowym stanowiły ponad 50% w krajach: Belgia (62%), Austria (55%), Hiszpania (55%).

Ilość ciężarówek i ciągników drogowych w krajach EU-28, w przeliczeniu na 1000 mieszkańców, wynosiła od 9 w Danii do 155 na Cyprze. Przy czym największy wzrost w latach 2007-2012 miał miejsce w krajach Europy Wschodniej, szczególnie w Bułgarii (45%), Polsce (25%), Słowacji (31%) i Rumunii (51%).

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

20 913 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

727 894 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 999 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP