PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Czy można pogodzić rozwój motoryzacji z ograniczeniem zanieczyszczenia środowiska?

Autor: ANGELIKA KMITA, MARIUSZ HOLTZER
03-04-2016 14:29 |  aktualizacja: 03-04-2016 14:35

Rozwój motoryzacji z pewnością stanowi ważną siłę napędową dla odlewnictwa. Ale z drugiej strony, wzrost produkcji samochodów skutkuje pogorszeniem stanu środowiska, szczególnie dotyczy to powietrza.

W zakresie stopów metali, do niedawna głównym zamiennikiem staliwa i żeliwa były stopy aluminium, ale od pewnego czasu coraz większą uwagę producenci samochodów koncentrują na stopach magnezu (rys. 6). Przewiduje się, że największy spadek wśród materiałów wykorzystywanych do budowy samochodów, będzie w zakresie stali zwykłej (z ponad 60% w 2012 roku do 20% w 2035 r.). Natomiast udział stopów Al i Mg wzrośnie z 9% w 2012 r. do 30% w 2035 r. Również udział polimerów i kompozytów wzrośnie do 20%.

Przy tych samych właściwościach mechanicznych, stopy aluminium są o 60% lżejsze od stali. Karoseria samochodu stanowi około 30% całej jego masy, dlatego zastąpienie stali przez stopy aluminium daje największe zmniejszenie ciężaru pojazdu. Ocenia się, że corocznie około 2,5 mln produkowanych samochodów ma elementy karoserii wykonane ze stopów aluminium. Są to najczęściej odejmowane części (drzwi, zderzaki, błotniki, pokrywy) oraz inne drobne elementy. Największe zastosowanie stopów aluminium charakteryzują marki japońskie (Toyota, Mazda, Nissan).

Popyt na odlewy aluminiowe dla motoryzacji napędza w USA obowiązujące prawo. Zgodnie z nim, sprzedawane na tamtejszym rynku samochody muszą do 2016 r. poprawić w porównaniu z 2011 r. wskaźnik zużycia paliwa o 25%. Natomiast do 2025 r. parametry te mają być lepsze o 100%. Według szacunków, zapotrzebowanie na elementy karoserii samochodowych wykonanych z aluminium ma wzrosnąć Ameryce Północnej z obecnych 100 tys. Mg rocznie do 1 mln Mg w 2020 r. (rys. 7).

Elementy ze stopów aluminium stosowane są zwykle w samochodach droższych marek, takich jak Mercedes-Benz klasy E, BMW serii 5 oraz Audi, którego model 8 ma prawie całkowicie aluminiową konstrukcję. 1/3 odlewów ze stopów aluminium wykorzystywana jest w przemyśle motoryzacyjnym. Stopy magnezu z dodatkiem glinu, cynku, manganu i innych pierwiastków uzyskują wysoką wytrzymałość i dużą sztywność, a równocześnie posiadają bardzo dobre właściwości odlewnicze i wysoką zdolność do tłumienia drgań. Stopy magnezu mogą konkurować ze stopami aluminium oraz żeliwem ze względu na bardzo mały ciężar właściwy (1/4 ciężaru właściwego żeliwa). Mały ciężar właściwy powoduje, że wiele części dla przemysłu motoryzacyjnego i lotniczego jest wykonywanych ze stopów magnezu. Zastosowanie stopów magnezu w przemyśle motoryzacyjnym sprzyja dalszej redukcji ciężaru samochodu, a w konsekwencji zmniejszeniu zużycia paliwa i ograniczeniu emisji gazów.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

34 109 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

738 933 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 883 ofert w bazie

2 782 263 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP