PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Czy można pogodzić rozwój motoryzacji z ograniczeniem zanieczyszczenia środowiska?

Autor: ANGELIKA KMITA, MARIUSZ HOLTZER
03-04-2016 14:29 |  aktualizacja: 03-04-2016 14:35

Rozwój motoryzacji z pewnością stanowi ważną siłę napędową dla odlewnictwa. Ale z drugiej strony, wzrost produkcji samochodów skutkuje pogorszeniem stanu środowiska, szczególnie dotyczy to powietrza.

Stopy magnezu będą odgrywały coraz większa rolę, jako materiał konstrukcyjny, ponieważ ilości magnezu w wodzie morskiej są ogromne, natomiast zasoby naturalne innych metali zmniejszają się [11].

Średni udział stopów aluminium w samochodach produkowanych w roku 2010 wynosił 156 kg/samochód, w roku 2012 było to 162 kg, w 2015 miało być to 190 kg, a przewiduje się, że w roku 2020 będzie to 260 kg [15]. Zakłada się, że w roku 2040 ponad 30% odpadów aluminiowych będzie generowanych przez środki transportu, przy czym ponad 2/3 stopów aluminium stosowanych w motoryzacji w roku 2000, to stopy odlewnicze.

Samochód produkowany w Europie zawiera średnio 4 kg magnezu. Celem producentów samochodów w USA w zakresie stosowania odlewów ze stopów magnezu jest zastąpienie 283,5 kg wyrobów ze stali i aluminium przez 153 kg odlewów ze stopów Mg w roku 2020. Około 280 różnych elementów w samochodzie może być wykonane z Mg (m.in. szkielety siedzeń, kolumny kierowcy, elementy silnika, elementy karoserii, elementy osi przedniej i tylnej, obudowa wału silnika, elementy skrzyni biegów) [16].

Perspektywa do roku 2018 przewiduje, że wzrost zapotrzebowania na odlewy związany będzie głównie z rozwojem rynku samochodów osobowych i ciężarowych.

Nowe gatunki stopów odlewniczych dla motoryzacji

Aby sprostać wymaganiom w zakresie ochrony środowiska oraz bezpieczeństwa prowadzone są prace nad nowymi stopami odlewniczymi dla potrzeb motoryzacji. Głownie dotyczy to zmian składu chemicznego i obróbki cieplnej istniejących już stopów, przez co uzyskują one lepsze właściwości użytkowe, wymagane w przypadku odlewów motoryzacyjnych [17].

Stopy żelaza. Stosowane w motoryzacji odlewy z żeliwa szarego coraz częściej zastępuje się odlewami z żeliwa sferoidalnego lub wermikularnego [18]. Te gatunki żeliwa charakteryzują się znacznie wyższymi właściwościami mechanicznymi, a zwłaszcza plastycznością. Znaczną poprawę właściwości mechanicznych żeliwa sferoidalnego uzyskuje się w wyniku obróbki cieplnej, polegającej na austenityzacji i ausferrytyzacji (żeliwo ADI). Wytrzymałość takiego żeliwa jest porównywalna z wytrzymałością stali przerobionej plastycznie i obrobionej cieplnie. Ponadto posiada ono bardzo dobre właściwości zmęczeniowe, dobre właściwości plastyczne i wysoką odporność na ścieranie. Ostatnio dużym zainteresowaniem cieszą się gatunki żeliwa sferoidalnego-stopowego, znane jako "Si-Mo" oraz "Ni-Resist". Żeliwo typu “Si-Mo" jest idealnym materiałem na takie elementy jak:

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

21 115 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

726 715 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 999 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP