XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Czy polski rząd może wspomóc polskie moto-firmy?

Czy polski rząd może wspomóc polskie moto-firmy?
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Światowy kryzys, który mocno pogrążył przemysł motoryzacyjny, doprowadził do poważnych kłopotów również w gliwickim zakładzie General Motors Manufacturing Poland. Wiemy o ograniczeniach produkcji, zatrzymaniach taśmy, rezyugnacji z outsourcingu i innych działaniach oszczędnościowych. Związki zawodowe wskazują, że przydałoby się wsparcie polskich władz.

Związkowcy z Solidarności w Oplu wskazują, że nawet bez zwolnień grupowych w firmie szeregi pracowników zaczynają się przerzedzać. - Nie przedłuża się umów z pracownikami zatrudnionymi na czas określony. Poza tym zwalniać zaczynają spółki kooperujące z nami. W obrębie naszego zakładu zatrudniają one około 600-700 osób. A jedna osoba zwolniona z zakładu, to utrata pięciu miejsc pracy poza zakładem - mówi Sławomir Ciebiera, przewodniczący NZSS Solidarność GMMP, w wypowiedzi dla "Dziennika Zachodniego".

Niemiecki rząd zastanawia się nad dofinansowaniem fabryk Opla, ale tylko tych na terenie Niemiec. - My również przekazaliśmy stosowne pismo do ministra finansów polskiego rządu. Nic mi nie wiadomo, byśmy do tej pory otrzymali jakąkolwiek odpowiedź w tej kwestii - powiedział "DZ" rzecznik GM w Polsce Przemysław Byszewski. - Każdy rząd wspiera swoją motoryzację, tylko nasz nie jest tym zainteresowany - ocenia milczenie polskich władz Sławomir Ciebiera.

Motoryzacyjne koncerny liczą, iż rządowa pomoc pozwoli im przezwyciężyć skutki ostrego załamania się koniunktury na światowych rynkach. Najdalej poszli przedstawiciele niemieckiego Opla. W związku z fatalną sytuacji właściciela marki - General Motors - zaapelowali do rządu federalnego oraz czterech rządów krajów związkowych, gdzie znajdują się fabryki Opla o udzielenie gwarancji finansowych na kwotę ponad 1 mld euro.

Kanclerz Angela Merkel zapowiedziała, iż decyzja w tej sprawie zapadnie do świąt Bożego Narodzenia. - Niemiecki rząd będzie wspierał Opla w Niemczech, co go obchodzi zakład w Polsce? - pyta retorycznie Sławomir Ciebiera z Solidarności w Oplu. Jak dodaje, jeśli nie poprawi się sytuacja na rynku trzeba będzie liczyć na pomoc rządu. Pod tym względem zarówno związkowcy, jak i zarząd koncernu są zgodni. Dlatego też szef GM Europe wystąpił za pośrednictwem przedstawicieli krajowych do unijnych rządów o wsparcie na forum Europejskiego Banku Inwestycyjnego programu pomocowego dla branży motoryzacyjnej (mowa jest o linii kredytowej w łącznej wysokości 40 mln euro na konstrukcję samochodów o niskiej emisji spalin). Ministrowie finansów unijnych rządów tworzą tzw. Radę Gubernatorów, określającą m.in. polityką banku w zakresie udzielania pożyczek. Stąd właśnie to do nich zwrócił się zarząd koncernu.

Pracownicy Ministerstwa Finansów wskazują, że posiedzenia Rady Dyrektorów Europejskiego Banku Inwestycyjnego, podobnie jak dokumenty związane z jej obradami objęte są tajemnicą bankową i nie mogą być pod żadnym pozorem ujawnione. Jak dodają - członkowie Rady Dyrektorów EBI, mimo, iż są nominowani przez Ministrów Finansów - nie reprezentują stanowiska swych krajów, lecz własne niezależne opinie. - W związku z powyższym jakikolwiek wpływ na któregoś z członków Rady Dyrektorów EBI lub ujawnienie treści obrad i dokumentów omawianych na Radzie Dyrektorów przez jej członków byłoby niezgodne z przyjętymi zasadami pracy tego organu - taką odpowiedź uzyskał "Dziennik Zachodni" z MF.

- Każdy rząd wspiera swoją motoryzację, tylko nasz polski nie jest tym zainteresowany - ostro ocenia stanowisko Warszawy Sławomir Ciebiera. Zdaniem związkowców szansą na wyjście z impasu byłyby ulgi podatkowe dla branży motoryzacyjnej. Nad podobnym rozwiązaniem zastanawia się już niemiecki rząd - w ub. tygodniu postawiono na jego forum wniosek o czasowe zawieszenie podatków na nowe, wykonane z zastosowaniem bardziej oszczędnych technologii samochody.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Czy polski rząd może wspomóc polskie moto-firmy?

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!