Czy uda się odbudować dawną potęgę Autosanu?

Czy uda się odbudować dawną potęgę Autosanu?
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Autosan to najstarszy producent autobusów w Polsce, działający od blisko 200 lat. Ostatnie lata były jednak dla spółki trudne. W tym roku zakład zdobył nowego właściciela i zła karta się odwróciła.


W okresie swojego rozkwitu Autosan zatrudniał kilka tysięcy osób, produkował kilkaset autobusów miesięcznie i eksportował do wielu krajów świata. Niestety wolny rynek mu nie sprzyjał i kilka lat temu brak inwestycji oraz kontraktów doprowadził ostatecznie do jego upadłości. W marcu tego roku Autosan został kupiony przez dwie firmy należące do Polskiej Grupy Zbrojeniowej i zaczęła się odbudowa legendy. 

Nowe zamówienia

Przede wszystkim pojawiły się nowe zamówienia. Fabryka z Sanoka wygrała właśnie przetarg na dostawę autobusów do Krakowa, mówi Marek Opowicz, prezes Autosanu.

- Udało nam się wygrać w Krakowie kontrakt na dostawę 15 autobusów miejskich, krótkich, 9-metrowych. Do końca roku dostarczymy autobusy do Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa. Niedawno była u nas delegacja techniczna od odbiorcy, która wyjechała zadowolona - podkreśla rozmówca radiowej Jedynki.

Firma w fazie restrukturyzacji

Zadowolona jest także załoga, chociaż liczy na więcej, o czym mówi Ewa Latusek, przewodnicząca związku zawodowego „Solidarność” w Autosanie.

- Jeżeli patrzymy na obecny stan spółki, to nie jest on zadowalający, nie wykorzystujemy wszystkich naszych możliwości produkcyjnych. Musimy pamiętać jednak o tym, że firma została przejęta w złej kondycji, zaledwie kilka miesięcy temu i cały czas jest w fazie restrukturyzacji - zaznacza Ewa Latusek.

Prace nad autobusami niskoemisyjnymi

W firmie trwają też prace nad nowymi autobusami niskoemisyjnymi. W przyszłości ma się pojawić autobus elektryczny, a na razie Autosan zaprezentował swój nowy pojazd na gaz.  

- To jest coś nowego w Autosanie, 12-metrowy, miejski autobus o napędzie gazowym. Trzeba podkreślić, że to naprawdę autobus niskoemisyjny, ponieważ sprężony metan podczas spalania emituje tylko dwutlenek węgla i wodę - wyjaśnia Marek Opowicz.

Będzie autobus elektryczny?

Trzeba podkreślić, że nowy autobus udało się stworzyć już w nowym Autosanie, przez polski zespół konstruktorów i inżynierów, mówi Krzysztof Krupa, reprezentujący związek zawodowy inżynierów i techników. 

- Dużym wyzwaniem było opracowanie dokumentacji i wyprodukowanie autobusu zasilanego gazem. Podołaliśmy temu zadaniu. Kolejnym takim wyzwaniem na przyszły rok jest zajęcie się opracowaniem dokumentacji i produkcją autobusu zasilanego silnikiem elektrycznym. Też są takie plany - zdradza ekspert.

Zakład przyuczy do zawodu

W planach jest również zdobywanie nowych zamówień, a z nowym właścicielem jest to dużo łatwiejsze. Rośnie też zatrudnienie w firmie, a niektórych specjalistów zakład do zawodu przyuczy samodzielnie.

- Był taki czas, że u nas nie praktykowali absolwenci zasadniczych szkół zawodowych, to ma się zmienić. Młodzi ludzie powinni praktykować w naszym zakładzie, powinni mieć tutaj po ukończeniu szkoły zatrudnienie, powinni uczyć się od tych doświadczonych starszych pracowników i wydaje mi się, że do tej normalności pomału wracamy - zaznacza Ewa Latusek.

Produkcja militarna

Sztandarowymi produktami Autosanu są autobusy, ale zakłady świadczą też usługi dla sektora szynowego, a w planach jest produkcja wojskowych samochodów terenowych. Produkcja militarna nie byłaby dla spółki niczym nowym, bo już wcześniej projektowano tu i wytwarzano specjalne kabiny oraz nadwozia do wojskowych urządzeń łączności.

185 lat tradycji

Autosan to producent autobusów z najdłuższą historią w naszym kraju, przypomina Marek Drozd, przewodniczący zakładowego związku zawodowego metalowców.

- To jest 185 lat. W skali kraju jest to najstarszy zakład, który produkuje pojazdy dla komunikacji miejskiej, komunikacji dalekobieżnej - podkreśla Marek Drozd.

Firmę założyli dwaj byli powstańcy listopadowi: Walenty Lipiński i Mateusz Beksiński, pradziad malarza Zdzisława. Zresztą sam artysta też w zakładach pracował, jako projektant autobusów. Był też autorem logo marki Autosan, przedstawiającego sylwetkę bociana.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Czy uda się odbudować dawną potęgę Autosanu?

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!