PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Czy warto inwestować w ładowarki EV?

Autor: Zdzisław Pisiński
06-01-2017 17:50 |  aktualizacja: 06-01-2017 17:43

W rządowej strategii rozwoju polskiej gospodarki elektromobilność, czyli budowa rynku aut elektrycznych (ang. EV - electric vehicle), zajmuje poczesne miejsce. Co może zyskać właściciel stacji, inwestując w ładowarkę do takich aut?

Grupa LOTOS we współpracy z Energą instaluje na terenie swych trójmiejskich placówek ładowarki francuskiej firmy DBT (pierwsza szybka ładowarka tej firmy została zainstalowana w Polsce w maju 2013 r.) w standardzie CHAde- MO. Obecnie trwają prace nad wdrożeniem tego rozwiązania również na stac- jach przyautostradowych (w strategii Grupy LOTOS, która ma być ogłoszona w połowie grudnia, określa się taki nowy standard stacji jako LEH-LOTOS Energy Hub). Na trójmiejskich stacjach można naładować najpopularniejsze modele samochodów elektrycznych, takie jak Nissan Leaf czy Mitsubishi i-Miev, w czasie od 25 do 45 minut (maksymalna moc ładowania w punktach wynosi ok. 40 kW). No właśnie - na jaki model ładowarki zdecydować się powinien prywatny inwestor komercyjny?

AC/DC (prąd przemienny/prąd stały)

- Terminale szybkie cechują się wyższymi niż terminale pólszybkie dostępnymi mocami, a główna różnica dotyczy stosowanego prądu ładowania. Z reguły montuje się je w miejscachpublicznych, ogólnodostępnych, gdzie oczekiwany jest krótki czas naładowania (np. autostrady, punkty węzłowe na trasach komunikacyjnych, stacje paliw). Występują w kliku wersjach które dobiera się w zależności odpotrzeb-mówi Tomasz Bogucki, główny specjalista ds. realizacji projektów Enspirion Sp. z o.o., należącej do Grupy Kapitałowej ENERGA.

Terminale szybkie to terminale prądu stałego (DC), o dużym prądzie ładowania, który spada wraz ze stopniem naładowania akumulatora. Prędkość ładowania zależy od mocy terminala. Dysponując terminalem ładowania o mocy np. 45 kW oraz pojazdem o pojemności akumulatorów 24 kWli, możemy oczekiwać, że czas naładowania pojazdu od 20 do 80% pojemności będzie wynosił ok. 25 min. Przykładowy koszt terminala szybkiego to ok. 145 000 zł netto.

Floty w awangardzie

Jeśli rozwój elektromobilności dla aut osobowych to na razie przyszłość, to w dziedzinie komunikacji publicznej polskie miasta są w awangardzie. Jak podkreśla Natalia Kozdra, Dyrektor Komunikacji i PR w Ekoenergetyka-Polska Sp. z o.o., polskiej spółce z Zielonej Góry, która jest jednym z liderów na rynku europejskim ładowarek powyżej 100 kW dla autobusów elektrycznych, w Europie Zachodniej na stacjach paliw dominują ładowarki 50 kW, bo na dzień dzisiejszy oferują idealne rozwiązanie dla samochodów, których baterie nie przekraczają 30 kWh, a pozwalają na przejechanie ok. 160 km na jednym łado- aniu. Ale wielkość baterii umieszczanych w samochodach elektrycznych stale rośnie. To, co kiedyś było baterią zarezerwowaną dla ekskluzywnego Modelu S od Tesli, czyli bateria 65 kWh, które oferuje 350 km zasięgu, powoli przechodzi do domeny samochodów dla zwykłego użytkownika. Nowy Opel Ampera-e, który wchodzi na rynek w przyszłym roku, oferował będzie użytkownikom właśnie taką, 60-kWh baterię, czyli 300 km zasięgu na jednym ładowaniu.

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

21 196 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

598 936 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 047 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.