PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Czy warto inwestować w ładowarki EV?

Autor: Zdzisław Pisiński
06-01-2017 17:50 |  aktualizacja: 06-01-2017 17:43

W rządowej strategii rozwoju polskiej gospodarki elektromobilność, czyli budowa rynku aut elektrycznych (ang. EV - electric vehicle), zajmuje poczesne miejsce. Co może zyskać właściciel stacji, inwestując w ładowarkę do takich aut?

Grupa LOTOS we współpracy z Energą instaluje na terenie swych trójmiejskich placówek ładowarki francuskiej firmy DBT (pierwsza szybka ładowarka tej firmy została zainstalowana w Polsce w maju 2013 r.) w standardzie CHAde- MO. Obecnie trwają prace nad wdrożeniem tego rozwiązania również na stac- jach przyautostradowych (w strategii Grupy LOTOS, która ma być ogłoszona w połowie grudnia, określa się taki nowy standard stacji jako LEH-LOTOS Energy Hub). Na trójmiejskich stacjach można naładować najpopularniejsze modele samochodów elektrycznych, takie jak Nissan Leaf czy Mitsubishi i-Miev, w czasie od 25 do 45 minut (maksymalna moc ładowania w punktach wynosi ok. 40 kW). No właśnie - na jaki model ładowarki zdecydować się powinien prywatny inwestor komercyjny?

AC/DC (prąd przemienny/prąd stały)

- Terminale szybkie cechują się wyższymi niż terminale pólszybkie dostępnymi mocami, a główna różnica dotyczy stosowanego prądu ładowania. Z reguły montuje się je w miejscachpublicznych, ogólnodostępnych, gdzie oczekiwany jest krótki czas naładowania (np. autostrady, punkty węzłowe na trasach komunikacyjnych, stacje paliw). Występują w kliku wersjach które dobiera się w zależności odpotrzeb-mówi Tomasz Bogucki, główny specjalista ds. realizacji projektów Enspirion Sp. z o.o., należącej do Grupy Kapitałowej ENERGA.

Terminale szybkie to terminale prądu stałego (DC), o dużym prądzie ładowania, który spada wraz ze stopniem naładowania akumulatora. Prędkość ładowania zależy od mocy terminala. Dysponując terminalem ładowania o mocy np. 45 kW oraz pojazdem o pojemności akumulatorów 24 kWli, możemy oczekiwać, że czas naładowania pojazdu od 20 do 80% pojemności będzie wynosił ok. 25 min. Przykładowy koszt terminala szybkiego to ok. 145 000 zł netto.

Floty w awangardzie

Jeśli rozwój elektromobilności dla aut osobowych to na razie przyszłość, to w dziedzinie komunikacji publicznej polskie miasta są w awangardzie. Jak podkreśla Natalia Kozdra, Dyrektor Komunikacji i PR w Ekoenergetyka-Polska Sp. z o.o., polskiej spółce z Zielonej Góry, która jest jednym z liderów na rynku europejskim ładowarek powyżej 100 kW dla autobusów elektrycznych, w Europie Zachodniej na stacjach paliw dominują ładowarki 50 kW, bo na dzień dzisiejszy oferują idealne rozwiązanie dla samochodów, których baterie nie przekraczają 30 kWh, a pozwalają na przejechanie ok. 160 km na jednym łado- aniu. Ale wielkość baterii umieszczanych w samochodach elektrycznych stale rośnie. To, co kiedyś było baterią zarezerwowaną dla ekskluzywnego Modelu S od Tesli, czyli bateria 65 kWh, które oferuje 350 km zasięgu, powoli przechodzi do domeny samochodów dla zwykłego użytkownika. Nowy Opel Ampera-e, który wchodzi na rynek w przyszłym roku, oferował będzie użytkownikom właśnie taką, 60-kWh baterię, czyli 300 km zasięgu na jednym ładowaniu.

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


30 497 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

740 413 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 883 ofert w bazie

2 782 263 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP