Diesle jeszcze pociągną

Diesle jeszcze pociągną
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Wygląda na to, że normy emisji powoli zabijają diesla. Będzie to jednak śmierć segmentowa i regionalna - dotyczy przede wszystkim samochodów osobowych i państw rozwiniętych, które wysoko zawieszają poprzeczkę emisji spalin. Jest jednak spora część zastosowań, które na razie wybiorą moc i oszczędność diesla.

Coraz ostrzejsze normy czystości spalin i afera z fałszowaniem pomiarów rzeczywistych poziomów emisji przez producentów samochodów wyrzucają diesle za burtę europejskiego rynku. Francja i Wielka Brytania zapowiadają wprowadzenie zakazu sprzedaży nowych samochodów z silnikami wysokoprężnymi w roku 2040. Duńczycy zastanawiają się, czy nie zrobić tego już w roku 2025. Dyskusja na ten temat trwa również w Niemczech. Na razie zamknięto rynek dla Porsche Macan z trzylitrowym turbodieslem. Już końcu ubiegłego roku władze Aten, Madrytu, Mexico City i Paryża zapowiedziały zakaz wjazdu dla samochodów osobowych i dostawczych z silnikami wysokoprężnymi do centrów do roku 2025.

Klienci zdają się potwierdzać słuszność tego trendu - odwrót od diesli trwa, choć nie jest to szczególnie gwałtowna zmiana. Według danych European Automobile Manufacturers Association udział diesli w zachodnioeuropejskim rynku aut osobowych rósł od lat 90. Ubiegłego wieku, z niewielkim tąpnięciem w roku 2009. Szczyt popularności tego napędu to rok 2011, kiedy wyniósł on 55,7 proc. Potem zaczął się spadek, choć afera Volkswagena wybuchła dopiero jesienią 2015, a ujawnienie udziału w procederze fałszowania testów także innych marek to kolejne miesiące. W roku 2015 diesle stanowiły 51,6 proc. rynku nowych aut, silniki benzynowe 43,7 proc. W ubiegłym roku udział diesli spadł do 49,5 proc., podczas gdy silników benzynowych wzrósł do 45,8 proc. Udział aut z napędami alternatywnymi utrzymuje się na poziomie 4,7 proc.

Podobnie dzieje się w Polsce. W ubiegłym roku udział diesli w rynku spadł do 31,6 proc., a silników benzynowych się powiększył do 64,3 proc. Największy skok zanotowały hybrydy, których sprzedano o ponad trzy czwarte więcej niż rok wcześniej, ale ich udział w rynku nadal jest niewielki - sięga 2,4 proc.

W dalszej części artykułu:

  • Czy samochody elektryczne szybko zastąpią diesle?
  • Jakie nowe zastosowania dla silników na olej napędowy?
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Diesle jeszcze pociągną

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!