PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj
  • Strefa premium

Diesle jeszcze pociągną

Autor: wnp.pl (Piotr Myszor)
02-08-2017 06:12 |  aktualizacja: 02-08-2017 07:24
Diesle jeszcze pociągną
Fot. Shutterstock.com

Wygląda na to, że normy emisji powoli zabijają diesla. Będzie to jednak śmierć segmentowa i regionalna - dotyczy przede wszystkim samochodów osobowych i państw rozwiniętych, które wysoko zawieszają poprzeczkę emisji spalin. Jest jednak spora część zastosowań, które na razie wybiorą moc i oszczędność diesla.

Coraz ostrzejsze normy czystości spalin i afera z fałszowaniem pomiarów rzeczywistych poziomów emisji przez producentów samochodów wyrzucają diesle za burtę europejskiego rynku. Francja i Wielka Brytania zapowiadają wprowadzenie zakazu sprzedaży nowych samochodów z silnikami wysokoprężnymi w roku 2040. Duńczycy zastanawiają się, czy nie zrobić tego już w roku 2025. Dyskusja na ten temat trwa również w Niemczech. Na razie zamknięto rynek dla Porsche Macan z trzylitrowym turbodieslem. Już końcu ubiegłego roku władze Aten, Madrytu, Mexico City i Paryża zapowiedziały zakaz wjazdu dla samochodów osobowych i dostawczych z silnikami wysokoprężnymi do centrów do roku 2025.
Klienci zdają się potwierdzać słuszność tego trendu - odwrót od diesli trwa, choć nie jest to szczególnie gwałtowna zmiana. Według danych European Automobile Manufacturers Association udział diesli w zachodnioeuropejskim rynku aut osobowych rósł od lat 90. Ubiegłego wieku, z niewielkim tąpnięciem w roku 2009. Szczyt popularności tego napędu to rok 2011, kiedy wyniósł on 55,7 proc. Potem zaczął się spadek, choć afera Volkswagena wybuchła dopiero jesienią 2015, a ujawnienie udziału w procederze fałszowania testów także innych marek to kolejne miesiące. W roku 2015 diesle stanowiły 51,6 proc. rynku nowych aut, silniki benzynowe 43,7 proc. W ubiegłym roku udział diesli spadł do 49,5 proc., podczas gdy silników benzynowych wzrósł do 45,8 proc. Udział aut z napędami alternatywnymi utrzymuje się na poziomie 4,7 proc.

Podobnie dzieje się w Polsce. W ubiegłym roku udział diesli w rynku spadł do 31,6 proc., a silników benzynowych się powiększył do 64,3 proc. Największy skok zanotowały hybrydy, których sprzedano o ponad trzy czwarte więcej niż rok wcześniej, ale ich udział w rynku nadal jest niewielki - sięga 2,4 proc.

W dalszej części artykułu:

  • Czy samochody elektryczne szybko zastąpią diesle?
  • Jakie nowe zastosowania dla silników na olej napędowy?

wnp.pl - portal gospodarczy

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE ()

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


46 062 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

552 402 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 267 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP