Solidarność w tyskim Fiacie rozpoczyna przygotowania do strajku. W referendum, ogłoszonym przez ten związek, nieznaczna większość załogi opowiedziała się za strajkiem - pisze "Dziennik Zachodni".
Związki argumentują swoje działania unikaniem przez zarząd jakichkolwiek poważnych negocjacji na temat podwyżek płac. Związkowcy domagają się wzrostu wynagrodzeń dla wszystkich pracowników spółki oraz Fiata w wysokości 420 zł brutto od 1 lipca 2014 roku oraz tego, by podwyżka za drugie półrocze ubiegłego roku została wypłacona załodze w formie wyrównania. Podobne postulaty zostały zgłoszone w firmach, współpracujących z FAP.
Teraz związkowcy zapowiadają zaostrzenie akcji protestacyjnych. Do tej pory ich działania ograniczały się do wieców. Ostatni odbył się pod koniec stycznia przed bramą zakładu. Wówczas w wiecu informacyjno-protestacyjnym wzięli udział nie tylko pracownicy fabryki Fiata, ale też firm kooperujących z nią. Według protestujących ich zarobki nie zmieniły się od 2011 r., podczas gdy zakład notuje coraz lepsze wyniki.
Tyska fabryka Fiata wyprodukowała w 2014 roku blisko 314 tys. samochodów, wobec 295,7 tys. aut rok wcześniej. Ponad 259 tys. wyprodukowanych w ubiegłym roku aut to marki koncernu Fiat Chrysler Automobiles: Fiat 500 (ok. 189 tys.), Abarth 500 (ok. 9 tys.) i Lancia Ypsilon - (ok. 61 tys.). Pozostała część produkcji to Ford Ka, produkowany w Tychach na mocy umowy z koncernem Ford.
Zakład zanotował wzrost produkcji (o ponad 6 proc.) po raz pierwszy od pięciu lat. Na rok 2015 FAP prognozuje wielkość produkcji podobną do ubiegłorocznej. Przedstawiciele fabryki tłumaczą dobry wynik utrzymującym się popytem na wytwarzane w Tychach auta, głównie Fiata 500, który dominuje w produkcji tyskiego zakładu.
Produkcja tyskiej fabryki Fiata zmniejszała się systematycznie od pięciu lat. W rekordowym 2009 r. zakład wyprodukował 605 tys. samochodów, a rok później 533,5 tys. W 2011 r. produkcja wyniosła 467,7 tys. aut, a w 2012 r. - 348,5 tys. egzemplarzy. Skokowy spadek produkcji wiązał się głównie z zaprzestaniem produkcji modelu panda classic. W 2013 r. z tyskiego zakładu wyjechało 295,7 tys. samochodów. 2014 rok jest pierwszym, kiedy produkcja znów wzrosła.
Z zatrudnieniem przekraczającym 3,3 tys. pracowników Fiat Auto Poland należy do największych pracodawców w woj. śląskim. Spółka jest też liderem eksportu w polskiej branży motoryzacyjnej.