Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Drugi oddech starych marek. Star jak Dacia, Skoda i Datsun?

Autor: wnp.pl (PIM)
22-01-2018 11:20 |  aktualizacja: 22-01-2018 11:28
Drugi oddech starych marek. Star jak Dacia, Skoda i Datsun?

Samochody z tym znakiem na masce znowu mogą wyjechać na nasze drogi

Fot. Shutterstock

Co jakiś czas świat odzyskuje dawno obumarłe i zapomniane marki. Niektóre żyją chwilę, inne kilka lat. Niektórym zdarza się zostać na rynku. Sobiesław Zasada chce wskrzesić Stara. To się może udać, ale raczej w niewielkiej skali.

  • Stara chce wskrzesić firma, która obecnie remontuje te ciężarówki wykorzystywane przez wojsko.
  • Planowane inwestycje są znacznie niższe niż potrzeba do uruchomienia wielkoseryjnej produkcji.
  • W Polsce planowany jest powrót na drogi kilku innych samochodowych marek z PRL.
Należąca do grupy Sobiesława Zasady spółka Autobox remontuje i modernizuje od 2010 roku wojskowe Stary 266, a w zasadzie na ogołoconej ramie montuje nowe podzespoły – kabinę, silniki, pneumatykę. Można więc powiedzieć, że budują nowy samochód na starej ramie Stara. Zyskując dokumentację techniczną i prawa do marki mogliby zacząć także produkcję pojazdów nowych aut na nowych ramach. Jednak na start produkcji na masową skalę raczej nie ma co liczyć.

Renault w odtworzenie Dacii wpakowało 1,5 mld euro, a Niemcy zainwestowali w Skodę ponad 2 mld euro. Wskrzeszony na potrzeby azjatyckiego rynku Datsun zjeżdża z taśm największej na świecie fabryki aliansu Renault-Nissan, w którą zainwestowano ponad pół miliarda euro.

Według informacji "Pulsu Biznesu" Inweststar, spółka chcąca wraz z Autoboksem inwestować w odrodzenie Stara, uzależnia inwestycję od sprzedaży swoich udziałów w Specjalnej Strefie Ekonomicznej w Starachowicach. Mają one wartość 13 mln złotych, czyli nieco ponad 3 mln euro. Rząd wielkości sum wymienianych przy okazji zapowiadanych inwestycji wydaje się wskazywać, na jakiego rodzaju produkcję możemy liczyć.

Wskrzeszanie starych marek ma głęboki ekonomiczny sens – sporo można zaoszczędzić na reklamie i budowaniu świadomości marki. Co jakiś czas próbują tego duże i małe światowe firmy. Przykładem może być Maybach, który miał być powrotem Mercedesa do klasy najbardziej luksusowych limuzyn. Nie utrzymał się długo na rynku. Renault powiodło się z Dacią, ale to był zupełnie inny przypadek – koncern całkiem słusznie założył, że technologie nie starzeją się tak szybko, jak by to wynikało z rotacji kolejnych generacji aut. Postanowił więc starsze, już zamortyzowane generacje platform, silników czy zawieszeń po modernizacji wpakować pod nową karoserię i sprzedawać jako budżetową markę Dacia. Po sukcesie Dacii alians Renault-Nissan wskrzesił kolejną markę, Datsuna. Tym razem kierując prosty samochód na rozwijający się rynek Indii. Zwykle im szerzej na świecie popularna była marka, tym większe są szanse na przywrócenie jej do seryjnej produkcji. Popularność na jednym rynku to za mało, chyba że to USA lub Chiny. Warto przy tym przypomnieć, że Dacia zdobyła rynki Europy, zaczynając od krajów posocjalistycznych, gdzie była znana. W Azji, gdzie o Dacii nikt nie słyszał, samochody te są sprzedawane jako Renault.

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

32 526 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

727 008 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 958 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP