PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

DuPont: nowe drogi w motoryzacji

Autor: Plastech.pl
10-11-2008 18:44

Koncern DuPont pokazał ostatnio nowe zastosowanie tworzywa termoplastycznego. Zademonstrował wykonaną z niego miskę olejową znajdującą zastosowanie w nowych czterocylindrowych silnikach wysokoprężnych Daimlera.

Osiągnięcie koncernu DuPont jest o tyle przełomowe, że zrealizowano projekt, dzięki któremu w seryjnej produkcji aut osobowych tworzywo konstrukcyjne odgrywa tak istotną rolę. Po raz pierwszy w historii motoryzacji wykorzystano w seryjnej produkcji podzespół miski olejowej, który został wykonany z tworzywa termoplastycznego.
Dla czterocylindrowych silników wysokoprężnych zostało opracowane modułowe rozwiązanie w postaci górnej pokrywy wykonanej technologią wtrysku ciśnieniowego z aluminium oraz wielofunkcyjnej części dolnej wykonanej z poliamdu DuPont Zytel 70G35HSLR. Przyjęte rozwiązanie zapewnia odpowiednią sztywność części przy jednoczesnym znacznym obniżeniu wagi o 1,1 kg w porównaniu z częścią całkowicie aluminiową. Ponadto, dzięki wysokiej płynności oraz wzmacnianego włóknem szklanym poliamidu zyskano także większą wydajność produkcji.

Rozwiązanie to sprawia, że w cyklu produkcyjnym możliwe są długie drogi płynięcia, krótkie czasy wtrysku oraz precyzyjne formowanie cienkich ścianek. Dodatkową korzyścią produkcyjną jest wysoka łatwość wykorzystania technologii zgrzewania wibracyjnego. Pierwszym przykładem zastosowania nowej miski olejowej będzie model Mercedes-Benz klasy C.

Specjalny kształt tylnej części miski olejowej, stanowiącej zbiornik na ok.6 l oleju, zapewnia jej bardzo dużą sztywność. Część przednia jest bardziej płytka, co wynika z konstrukcji podwozia oraz układu kierowniczego, a w konsekwencji mniej sztywna i mniej odporna na zginanie.

By uzyskać taki efekt konieczne było zastosowanie dodatkowych rozwiązań projektowych, mających na celu minimalizację możliwych wypaczeń i odkształceń oraz wyeliminowanie potencjalnych nieszczelności na połączeniu z aluminiową pokrywą.

W tym celu zastosowano rozwiązanie typu "sandwich" z drugą częścią kształtowaną wtryskowo. Jest to produkowany oddzielnie odrzutnik oleju, przymocowany za pomocą zgrzewu do płytkiej części miski, którego zadaniem jest "uspokojenie" oleju, gwałtownie rozbryzgiwanego wałem korbowym oraz wałkiem wyrównawczym. Odrzutnik kieruje w ten sposób olej z powrotem do miski. Dzięki misce olejowej oraz odrzutnikowi, a także drobnym zmianom projektu ogólnego, możliwa jest wyższa stabilność pracy w każdych warunkach. W części głębokiej miski śruba spustowa oleju oraz czujnik poziomu oleju umieszczone zostały w zgrzanych wkładkach mosiężnych. Wysokie żebra usztywniające w misce służą także jako deflektory, dzięki którym olej jest stabilizowany i z lepszym skutkiem kierowany w stronę miski.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


40 566 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

784 838 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP