W ciągu 12 lat rynek samochodów z automatyczną skrzynią biegów zwiększył się z 6% do 18% w 2015 r. Wprowadzając skrzynię biegów EDC (Efficient Dual Clutch), Dacia proponuje alternatywę dla wersji ze skrzynią mechaniczną. Duster jest wyposażony w tę skrzynię w wersji z silnikiem wysokoprężnym dCi 110 4x2 S&S. Samochód w polskich salonach będzie można zamawiać w nowym roku.
Technologia opiera się na zastosowaniu dwóch sprzęgieł: jedno sprzęgło obsługuje biegi nieparzyste (1/3/5), a drugie - parzyste (2/4/6 i wsteczny). Zmiana biegów jest sterowana siłownikami elektrycznymi, kontrolowanymi przez blok elektroniczny dobierający właściwe przełożenie skrzyni, w zależności od polecenia kierowcy. Podczas zmiany biegów sprzęgło włączone otwiera się i jednocześnie sprzęgło obsługujące kolejny bieg zamyka się. System ma zapewniać szybką zmianę biegu na wyższy, by doprowadzić do kontynuowania jazdy na możliwie najwyższym biegu dla danej prędkości, co ma pozwalać na ograniczenie zużycia paliwa i emisji CO2.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Duster z automatem