W ub. roku polski przemysł motoryzacyjnego sprzedał za granicę wyroby za 17,6 mld euro, o 8,23 proc. mniej (o 1,6 mld euro) niż w 2011 roku.
Tylko w dwóch na dziesięć najważniejszych rynkach zbytu zachowano tendencje wzrostowe. Niezmiennie największym odbiorcą pozostają Niemcy, do których trafiło ponad 30,3 proc. całości polskiego eksportu motoryzacyjnego, ale przy malejącej dynamice (95,3 proc.). Eksport do Włoch (10,2 proc. całości) spadł o 27,4 proc.
Tak jak przed rokiem, trzecim najważniejszym rynkiem zbytu była Wlk. Brytania (9,5 proc., dynamika 97,9). Jedynymi krajami, do których wzrósł eksport w pierwszej „dziesiątce” były: Czechy (5. lokata, dynamika 101,6) oraz Rosja (6. lokata, dynamika 124,6.).
W 2012 r. eksport części i akcesoriów miał wartość blisko 6,6 mld euro, tj. o 2,8 proc. większą niż rok wcześniej.
Za granicę sprzedano samochodów osobowych i towarowo-osobowych za 5,3 mld euro, o 22,4 proc. mniej niż rok wcześniej, natomiast silników wysokoprężnych za 2,1 mld euro, aż o 15,6 proc. mniej r/r.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Duży spadek eksportu wyrobów motoryzacyjnych