PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

e-mobility: potrzebna ewolucja i system zachęt

Autor: wnp.pl(AG)
16-05-2012 13:01

Pierwsza "motoryzacyjna" sesja podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego dotyczyła e-mobility i szansom na rozwój rynku pojazdów elektrycznych, hybrydowych, słowem "ekologicznych" w Polsce.

Jak zauważyli paneliści e-auta tworzone były na różne potrzeby. Zanim do ich produkcji sprowokowały pierwsze kryzysy naftowe, u zarania motoryzacji, pierwszy pojazd, który pokonał barierę prędkości 100 km/h był właśnie samochodem elektrycznym. - Pierwszy pojazd na księżycu był również napędzany energią elektryczną, przypomniał Paweł Wideł dyrektor ds. kontaktów z rządem w GM Manufacturing Poland.
Później e-auta były tworzone na różne inne potrzeby. Najczęściej ich walory sprawdzały firmy energetyczne, a impulsem była wahania cen ropy. Teraz idzie o redukcję CO2. UE nakłada na wszystkich obowiązek takiego postępowania w różnych obszarach. - Lepiej obniżać emisję niż płacić kary. Nawet jeśli cena ropy wydatnie spadnie produkcja e-samochodów i tak będzie się odbywała, bo ich ekspansja wydaje się być procesem nieuchronnym, mówił dyrektor Arkadiusz Tomala z Mitsubishi Motors Corporation.

Jak mówił dyrektor Tomala, w Polsce wynik handlowy obejmujący e-auta nie jest na razie imponujący - sprzedało się dotąd 21 elektrycznych Mitsubishi i MiEV, i 8 siostrzanych modeli pod innymi markami (Citroen C-Zero, Peugeot i-On). Na ok. 300 tys. samochodów sprzedawanych w Polsce skala jest raczej niewielka zwłaszcza, biorąc pod uwagę fakt, że pojazdy takie kupują najczęściej klienci instytucjonalni dla celów demonstracyjnych, podkreślając swoje zaangażowanie w kwestie ochrony środowiska.

Prezes Jakub Faryś z Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego zwracał uwagę, że zmiana niektórych przepisów i wprowadzenie różnego rodzaju zachęt mogłaby wpłynąć na większe zainteresowanie pojazdami elektrycznymi, hybrydowymi i ogólnie „czystymi” albo jak kto woli niskoemisyjnymi: - To konieczne ze względu na cenę. W tej chwili koszt produkcji auta e- albo hybrydowego jest znacznie wyższa od wytworzenia samochodu konwencjonalnego, mówił prezes Faryś.

Tak czy inaczej stoimy przed poważną decyzją dotyczącą promocji i preferencji dla pojazdów niskoemisyjnych. Na razie jest tak, że auta z napędem elektrycznym nie są konkurencyjne pod względem zasięgu, wygody użytkowania czy dostępności niezbędnej infrastruktury do ładowania baterii - co do tego zgodni byli niemal wszyscy uczestnicy sesji "e-mobility" podczas EEC. Na razie nie ma mowy o produkcji auta w pełni alternatywnego, które mogloby w pełni zastąpić pojazd spalinowy . A więc czemu idziemy w prąd? Bo to pole doświadczalne, w pewnym zakresie alternatywa dla napędu konwencjonalnego, dająca możliwość przemieszczania się. e-mobility trzeba popularyzować, a różne formy zachęty do kupowania samochodów są potrzebne.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


38 501 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

777 996 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP