e-motoryzacja potrzebuje standaryzacji

e-motoryzacja potrzebuje standaryzacji
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Targi w Genewie pokazały, że motoryzacja elektryczna mimo szybkiego rozwoju jest jeszcze daleka od upowszechnienia. Jednym z problemów może okazać się brak standaryzacji.

Praktycznie codziennie w serwisach motoryzacyjnych na całym świecie pojawiają się informacje o nowych samochodach elektrycznych (EV) i hybrydach. Targi również pełne są nowych, koncepcyjnych pojazdów, które niebawem trafią do produkcji. Mimo to na rynku nadal udział aut elektrycznych jest niewielki. Kluczem do upowszechnienia pojazdów elektrycznych jest bowiem nie tylko technologia napędów, ale standaryzacja pewnych rozwiązań wspólnych dla wszystkich modeli.

W czasie podróży z jednego kraju do drugiego, samochody elektryczne mogłyby napotkać na problem braku odpowiedniej, ujednoliconej infrastruktury. Owszem, aktualnie motoryzacja elektryczna dedykowana jest głównie osobowym zainteresowanym podróżami po mieście na niewielkich dystansach. Szacuje się, iż pierwsze europejskie dyskusje dotyczące standaryzacji rozwiązań elektrycznych staną się powszechne za ok. 2 lat, kiedy na rynek wejdzie produkt największego europejskiego wytwórcy: Volkswagena. Tymczasem tylko Nissan zamierza do końca 2012 r. sprzedawać 5-6 tys. samochodów elektrycznych rocznie.

Brak standaryzacji wykorzystują w swoim marketingu firmy, które rozwinęły program napędów hybrydowych. Takeshi Uchiyamada, szef działu R&D Toyoty: - W przypadku hybryd nie ma problemu. Kiedy kończą się baterie, załącza się silnik spalinowy. Dzień, w którym sprzedaż hybryd w Japonii osiągnie poziom 30% nie jest już tylko mglistą wizją.

Wszystko wskazuje na to, iż wzrastająca rola pojazdów elektrycznych prędzej czy później wymusi na politykach i firmach wypracowanie wspólnych rozwiązań. Zapewnią one nie tylko bezproblemowe użytkowanie, ale również pozwolą na obniżenie kosztów produkcji. Z drugiej strony wprowadzenie standardów będzie wymagało intensywnych rozmów na szczeblu międzynarodowym, a to z kolei nie wróży szybkiego konsensusu.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: e-motoryzacja potrzebuje standaryzacji

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!