Komisja Parlamentu Europejskiego ds. rynku wewnętrznego i ochrony konsumentów zaakceptowała porozumienie z rządami państw Unii Europesjkiej ws. systemu eCall, czyli samochodowych urządzeń automatycznie powiadamiających o wypadku. Będą one obowiązkowe od 2018 r.
System eCall będzie wykorzystywał numer telefonu alarmowego 112. W razie wypadku pojazd wyposażony w specjalne urządzenie automatycznie powiadomi o zdarzeniu najbliższe centrum ratownictwa. Nawet jeśli pasażer nie będzie w stanie mówić lub będzie nieprzytomny, komputer zbierze podstawowe dane, m.in. dotyczące położenia pojazdu, i przekaże je służbom. Dzięki temu ratownicy będą mogli szybciej dotrzeć z pomocą.
W grudniu 2014 r. kraje członkowskie porozumiały się z negocjatorami PE w sprawie wymogów dotyczących homologacji urządzeń eCall w nowych samochodach.
Właściciele samochodów wyposażonych w urządzenie eCall mają utrzymać możliwość dostępu do innych niż oparte na numerze 112 centrów ratownictwa. Część producentów aut, nie oglądając się bowiem na regulacje unijne, już umożliwia korzystanie z rozwiązań, dzięki którym samochody bez udziału człowieka automatycznie mają informować o wypadkach. Systemy te oparte są na prywatnych call center, które po otrzymaniu sygnału o wypadku starają się skontaktować z właścicielem samochodu, a jeśli to nie przynosi skutku, wzywają służby ratownicze na miejsce zdarzenia.
Przepisy mają zapewnić, że te dodatkowe usługi nie będą mieć wpływu na funkcjonowanie systemu eCall opartego na numerze 112. Urządzenia mają również pozwolić na wybieranie numeru alarmowego ręcznie, ale powinny uniemożliwiać przypadkowe zgłoszenia.
System eCall ma być kompatybilny z nawigacją satelitarną Galileo i EGNOS, ale producenci tych urządzeń mają zachować możliwość zapewnienia zgodności z innymi systemami.
Producenci samochodów będą musieli wyposażyć w technologię eCall wszystkie nowe auta sprzedawane w UE od 31 marca 2018 r. Z kolei w czerwcu 2014 r. weszły w życie inne przepisy - zobowiązujące kraje członkowskie do przygotowania infrastruktury dla eCall do 1 października 2017 r. Europejscy legislatorzy przewidują, że system będzie darmowy dla użytkowników.
Proponując przepisy w sprawie eCall, Komisja Europejska przewidywała, że system uda się wdrożyć już w 2015 r. O więcej czasu na testy prosił jednak przemysł samochodowy, a na jego korzyść zadziałały ciągnące się prace legislacyjne. KE szacuje, że koszt zamontowania w samochodzie urządzenia eCall to ok. 100 euro, jednak z czasem, wraz z rozwojem technologii, będzie on niższy.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: eCall obowiązkowy od 2018 roku