PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

EEC 2017: dokąd jedzie motoryzacja?

Autor: WNP.PL (OFF)
18-05-2017 21:40

Skupmy się na tym, co robimy dobrze i podążajmy za najlepszymi. Przedstawiciele polskiego sektora automotive uczestniczący w ramach Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach w sesji „Przemysł motoryzacyjny w Polsce i w Europie” dostrzegają dynamikę zmian i mocno stoją na ziemi.

– Hasło „precz z dieslem” wydaje mi się emocjonalną reakcją europejskiego regulatora na fakt wyprowadzenia go w pole przez jeden z koncernów – komentował Kobus. – Prognozy o śmierci diesla uważam za przedwczesne. Niemniej jednak potrzebujemy tu więcej rozsądku, a mniej emocji.

Lepszy efekt dla środowiska, jak podkreślano, miałyby zachęty do pozbywania się starszych modeli wozów nie spełniających norm niż napiętnowanie diesla, ale regulacja – jak się okazuje – także podlega zmianom „koniunkturalnym”.

– Motoryzacja jest dziś jak energetyka po Fukushimie – uważa Adam Sikorski, prezes zarządu Polskiej Grupy Motoryzacyjnej. – Jeśli regulator to zadekretuje, to klient rzeczywiście nie kupi auta z silnikiem diesla. Nie chodzi tu jednak o efektywność napędu czy jego rzeczywisty wpływ na środowisko, lecz o politykę. Pamiętajmy, że bez wsparcia regulatora nie powstanie infrastruktura, bez której nie będzie można myśleć o rozwoju elektromobilności.

Trudno także przecenić rolę regulacji w procesie wprowadzania na drogi  pojazdów autonomicznych. Przepisy, szczególnie homologacyjne, to często także narzędzie protekcjonizmu, ochrony własnego rynku.

Zmiany technologiczne pociągną za sobą konieczność zmian biznesowych strategii. Punkt widzenia średniej wielkości producenta sektora automotive przedstawił Przemysław Skrzydlak, prezes zarządu, firmy Izoblok.

– Samochód przyszłości będzie obywał się bez chłodnicy, filtrów czy baku, ale potrzebne będą nowe części – zauważył Skrzydlak. – Wpisujemy się w nowe trendy. Pracujemy nad bezpiecznym i izolującym od temperatury boksem na baterie w samochodzie o napędzie elektrycznym.

Już teraz rosną wymagania producentów co do jakości i trwałości części, na co wrócił uwagę Leszek Waliszewski, prezes zarządu FA Krosno. – Cały łańcuch dostaw objęty będzie certyfikacją. Tym samym rynek de facto zamknie się dla nowych firm.

Bycie w awangardzie zmian nie tylko kosztuje, ale wymaga zaakceptowania ryzyka. Gęsta infrastruktura ładowania samochodów elektrycznych może być atutem, ale najpierw trzeba przyjąć za pewnik nieuchronność elektromobilnego trendu.

Bogate Niemcy z 20 tysiącami punktów ładowania i hojnymi dopłatami do samochodów elektrycznych mają trudności z osiąganiem założonych celów. Z drugiej strony elektromobilność oznacza transfer technologii, wiedzy oraz inwestycje w badania i rozwój.

– Ignorując elektromobilność wypadlibyśmy z wyścigu technologii – przestrzegał Waliszewski. – A na to nie możemy sobie pozwolić.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


34 602 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 764 ofert w bazie

2 782 271 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP