PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Eksperci: Ciężarówka Tesla Semi na razie nie na rynek

Autor: WNP.pl (JP)
27-11-2017 12:49 |  aktualizacja: 27-11-2017 12:58
Eksperci: Ciężarówka Tesla Semi na razie nie na rynek

Akumulator dla Tesli Semi musiałaby mieć pojemność 600-1000 kWh, ważyć 5 ton i kosztować ponad 100 tys. dol.

Fot. Tesla

Tesla zaprezentowała długo oczekiwaną ciężarówkę i samochód sportowy. Zdaniem analityków prezentowane przez producenta osiągi tych pojazdów są nie do zrealizowania w zapowiadanej cenie i w zapowiadanym czasie.

Elon Musk oficjalnie zaprezentował zapowiadaną od dawna ciężarówkę Semi z elektrycznym napędem. Tesla chwali ją za dobre przyspieszenie (0-100 km/h w 20 s), dobre wyniki podczas jazdy pod górę i zasięg 500 mil (ponad 800 km) z pełnym ładunkiem na autostradzie. W planach jest budowa sieci megaładowarek (coś więcej niż superładowarki), które mają dodać 400 mil (ok. 650 km) zasięgu w pół godziny.
Najtańsza wersja, o zasięgu do 300 mil (ok. 480 km) na jednym ładowaniu będzie kosztowała 150 tys., dol. Wersja o zasięgu 500 mil (ok. 800 km) - 180 tys. dol. Producent zapewnia, że ich całkowity koszt posiadania będzie o 20 proc. niższy niż porównywalnej ciężarówki z silnikiem Diesla.

Zdaniem ekspertów te obietnice brzmią pięknie, ale żeby je zrealizować, musiałby nastąpić poważny przełom technologiczny.

Dla przykładu: akumulator zdolny poruszyć wielotonową ciężarówkę musiałaby mieć pojemność w okolicach 600-1000 kWh. To znaczy, że sam musiałaby ważyć 5 ton i kosztować ponad 100 tys. dol., czyli większą część ceny całego pojazdu.

Z kolei doładowanie ciężarówki na zasięg 650 km ma trwać 30 minut. Czyli tyle samo, ile są w stanie osiągnąć superładowarki samochodów osobowych. Jeśli planowane megaładowarki mają przekazać w pół godziny 1200 kW mocy, musiałyby być 10-krotnie lepsze niż obecnie dostępna technologia.

- Nie rozumiem, jak ma to działać - komentuje analityk Bloomberg New Energy Finance Salim Morsy.

Czytaj też: Tesla z rekordową stratą za trzeci kwartał 2017 roku

 Tej chwili nikt nie słyszał też o technologii, która pozwoliłaby na utrzymywanie cen doładowań na poziomie 7 centów za kWh. Z drugiej strony korzystanie z superładowarek przez pewien czas było całkiem darmowe.

Na przestrzeni ostatnich lat widzimy wyraźny trend obniżania cen akumulatorów. W 2010 r. cena 1 kWh wynosiła ok. 1000 dol., aktualnie wynosi ok. 220 dol., a do 2030 r. może spaść nawet do 100 dol.

Niewykluczone więc, że Elon Musk wierzy, że przed wypuszczeniem Semi na drogi nastąpi jakaś drastyczna zmiana.

- Sądzę, że trend zwiększania pojemności akumulatorów jest centralnym punktem wszystkich zapowiedzi Tesli - mówi Morsy. - To uczciwe. Założenia na temat 2020 r. powinny być inne niż te czynione na temat dzisiejszego dnia.
Podobał się artykuł? Podziel się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

31 127 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

738 933 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 883 ofert w bazie

2 782 263 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP