W 2012 roku, fabryki w Polsce wyeksportowały łącznie 3 210 autobusów To o 596 mniej niż przed rokiem (-15,65%). Dodatkowo za granicę wysłaliśmy 45 trolejbusów, ponad 700 podwozi oraz blisko 300 szkieletów konstrukcyjnych, informuje w specjalistycznym raporcie JMK analizy rynku transportowego.
Odnotowany spadek eksportu autobusów to efekt głównie małej dynamiki europejskiego rynku. W porównaniu do 2011 r. wzrósł on o 0,6%, natomiast kraje, które są strategiczne dla polskiego eksportu wykazały w 2012 r. znaczące spadki sprzedaży. Do tego grona należą przede wszystkim Włochy (-30,4%) oraz Francja (-10,9%). Kondycja najważniejszych odbiorców autobusów z Polski - Niemiec i Szwecji - jest cały czas stabilna. Nasi zachodni sąsiedzi zanotowali wzrost o 1,9%, natomiast Szwecja o 0,7%. Panujący w Europie dodatni bilans jest w znacznej mierze efektem doskonałej koniunktury w Wlk. Brytanii, gdzie autobusowy rynek został mocno pobudzony m.in. poprzez państwowe fundusze jak Green Fund Bus. Niestety, na Wyspy pojazdy z Polski eksportuje tylko Scania i to w coraz mniejszych ilościach. Mimo odnotowania 15% spadku eksperci z JMK uważają, że poziom zagranicznej sprzedaży jest w miarę stabilny i nie oznacza kolejnej fali kryzysu. To korekta przy zmieniającej się koniunkturze na poszczególnych rynkach w Europie.
Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Eksport autobusów z Polski: będzie lepiej