Pierwszy kwartał br. zakończył się, po niezwykle trudnych dwóch pierwszych miesiącach, pewną poprawą kondycji firm produkcyjnych sektora motoryzacyjnego. Dobre wyniki eksportu w marcu dawały nadzieję, że również w kwietniu można liczyć na dalszą stabilizację. Tak się nie stało.
Na najważniejszych rynkach, zanotowano tylko spadki. W pierwszym miesiącu II kw.br. największym odbiorcą były, tak jak w poprzednich miesiącach Niemcy (31,36%, dynamika 95,19%). Ponad 1/4 eksportu (20,59%) trafiła do Włoch (dynamika 82,91%). Na III miejsce awansowała Francja (6,9% , 92,96% dynamika). IV miejsce należało do Czech (6,13%, dynamika 97,92%). V miejsce przypadło Wlk. Brytanii (4,94%, 53,10% dynamika).
O wynikach eksportu w kwietniu zdecydowały jak zwykle dwie grupy produktów: auta osobowe i towarowo-osobowe oraz części i akcesoria, na które przypadło 73,04% całego eksportu branży. Przed rokiem te grupy stanowiły o 63,84% wynikach sektora. Eksport samochodów osobowych i towarowo-osobowych wyniósł 614,44 mln euro. To 7,74% mniej niż przed rokiem. Udział tej grupy w całości eksportu branży wyniósł 46,36% i był wyższy o 10,57% niż rok wcześniej. Dobre lub przynajmniej nienajgorsze wyniki widać w eksporcie do krajów, które wprowadziły systemy dopłat do zakupu nowych aut. Eksport do Niemiec (II pozycja - 32,25% całości) jako jedyny wzrósł w porównaniu do ub.roku i to ponad dwukrotnie (dynamika 204,27%). W przypadku rynku włoskiego (I miejsce - 34,96% całości) i francuskiego (III miejsce - 7%), gdzie również stosowane są dopłaty, eksport samochodów z Polski, zanotował spadek - odpowiednio: 93,01 i 99,05%.
Eksport części i akcesoriów zanotował 32,11% spadek. W kwietniu do zagranicznych klientów trafiły tego rodzaju produkty za 372,5 mln euro. Na części i akcesoria przypadło 27,57%. eksportu całego sektora.
Eksport silników Diesla kolejny miesiąc z rzędu dotyka znaczący spadek. W pierwszym miesiącu II kw. br. za granicę trafiło takich silników za 177,53 mln euro, o 45,17% mniej niż rok wcześniej. Silniki wysokoprężne stanowiły w kwietniu 13,14% całości eksportu sektora.
Ujęcie kwartalne:
W pierwszych czterech miesiącach br. eksport motoprzemysłu z Polski miał wartość 4,97 mld euro (- 1,94 mld euro, -28,04% rr). Do krajów Unii Europejskiej trafiło 90,57% całości (+9,02%). Największym odbiorcą pozostają Niemcy. Udział tego rynku po czterech miesiącach br. wzrosł do 30,79% całości (dynamika miała tendencję malejącą 95,81%). Drugim rynkiem pozostają niezmiennie Włochy (20,75%, dynamika 88,35%). Trzecim rynkiem pozostaje Francja (6,86%, dynamika malejąca 92,25%). Czwartym rynkiem stały się Czechy gdzie trafiło 5,9% (dynamika 107,07%). Wlk. Brytania spadła na V pozycję (5,86%, dynamika 56,68%).
Wśród pierwszych dziesięciu rynków, najbardziej spadł eksport do Turcji (dynamika 40,58%). Na pierwszą dziesiątkę przypadło w omawianym okresie 84,17% całości eksportu motoryzacji. Jednak największe spadki nastąpiły na rynku rosyjskim (dynamika 23,93%) i ukraińskim (13,27%).
W okresie kryzysu następuje wzrost udziału dwóch głównych grup produktów, aut osobowych i towarowo-osobowych oraz części i akcesoriów. Po czterech miesiącach br. ich udział sięgnął 3/4 całości (73,57%). Eksport samochodów wyniósł 2,23 mld euro (-8,62%). Udział tej grupy w całości eksportu branży wzrósł do 44,94% (+9%). Na rynki unijne trafiło 94,89% eksportowanych aut.
Największym odbiorcą pozostają Włochy gdzie trafiło 36,13% wszystkich aut (dynamika 102,82%). Pozytywny trend odnotowano w eksporcie do Niemiec (28,35%). Wartość eksportu na ten rynek uległa podwojeniu (210,65%). Także w przypadku Francji (III pozycja, 7,81%), zachowana została rosnąca dynamika (101,27%). Na pozostałych rynkach eksport miał tendencje malejące: Wlk. Brytania - 5,59% udziału i dynamika 54,95% oraz Węgry - 3,14% i dynamika 52,18%.
Wartość eksportu części i akcesoriów wyniosła 1 408,53 mln euro (-31,37%). To 28,35% eksportu sektora (-1,37).
Do krajów Unii trafiło 91,82% eksportowanych części i komponentów. Eksport do żadnego z najważniejszych odbiorców nie miał wartości rosnącej. Największym rynkiem pozostały Niemcy (40,67%, dynamika 81,93%). Kolejni odbiorcy to: Czechy (8,59% i dynamika 83,23%) oraz Francja (8,43% i 84,54%). W przypadku pozostały istotnych rynków, dynamika nie przekraczała 67%.
Eksport silników Diesla wyniosł 611,84 mln euro, co daje dynamikę na poziomie 51,43%. Udział tego typu jednostek w całości eksportu spadł w ciągu roku o 4,92% do 12,32%. 89,4% wyprodukowanych diesli znalazło odbiorców na terenie Unii Europejskiej. W pozostałych siedmiu grupach produktów, tylko w dwóch przypadkach odnotowano wzrost: autobusy (115,63%) i podwozia z silnikami (473,91%). Największe spadki dotknęły silniki spalinowe (27,54%) i nadwozia (20,37%)
Pogorszenie się wielkości eksportu sektora motoryzacyjnego w kwietniu br., to niepokojący sygnał dla firm produkcyjnych. Blisko 29% spadek można jednak w pewnym stopniu tłumaczyć faktem, że wprowadzone systemy dopłat spowodowały, iż klienci w Niemczech, we Włoszech czy Francji preferują zakup małych miejskich, a więc zazwyczaj tańszych aut. Dlatego eksport motoryzacyjny z Polski, czy też innych krajów Europy Śr.-Wsch., opiera się obecnie m.in. na konkurencyjnych cenowo autach oraz na częściach, których wartość jest zdecydowanie niższa. Wart podkreślenia jest fakt, że w kwietniu, drugi miesiąc z rzędu, utrzymana została wysoka dynamika eksportu aut na rynek niemiecki. Nastąpiło przy tym dalsze uzależnienie sektora w Polsce od największych rynków zbytu, Niemiec i Włoch. W okresie I-IV br. stanowiły 51,53%., o 11,51% więcej niż przed rokiem.
AutomotiveSuppliers.pl, analizując dane zakłada, że w całym 2009 r. eksport przemysłu motoryzacyjnego z Polski może osiągnąć poziom sprzed 2 lat, czyli ok. 15,3 - 15,8 mld euro. Uzyskanie prognozowanej wartości, będzie możliwe, jeśli po zakończeniu dopłat w krajach Europy Zachodniej, nie nastąpią znaczące spadki sprzedaży nowych aut.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Eksport polskiej motobranży pod kreską