Eksport polskiej motobranży pod kreską

Eksport polskiej motobranży pod kreską
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Pierwszy kwartał br. zakończył się, po niezwykle trudnych dwóch pierwszych miesiącach, pewną poprawą kondycji firm produkcyjnych sektora motoryzacyjnego. Dobre wyniki eksportu w marcu dawały nadzieję, że również w kwietniu można liczyć na dalszą stabilizację. Tak się nie stało.

W czwartym miesiącu br. eksport motoprzemysłu z Polski miał wartość 1,35 mld euro. To o 28,98% mniej niż przed rokiem i o 7,95% mniej niż w marcu br. Podobnie jak w poprzednich miesiącach, o wynikach zdecydował eksport na rynki unijne, na które trafiło 88,89% całości. Dynamika eksportu do krajów UE była niższa aż o 21,1% niż przed rokiem. Skutki kryzysu bardziej dotkliwie odczuły jednak firmy, ktore eksportują poza kraje UE, choć nie tak silnie jak w pierwszych trzech miesiącach. Dynamika eksportu na te rynki nieznacznie wzrosła i wyniosła 41,63%.

Na najważniejszych rynkach, zanotowano tylko spadki. W pierwszym miesiącu II kw.br. największym odbiorcą były, tak jak w poprzednich miesiącach Niemcy (31,36%, dynamika 95,19%). Ponad 1/4 eksportu (20,59%) trafiła do Włoch (dynamika 82,91%). Na III miejsce awansowała Francja (6,9% , 92,96% dynamika). IV miejsce należało do Czech (6,13%, dynamika 97,92%). V miejsce przypadło Wlk. Brytanii (4,94%, 53,10% dynamika).

O wynikach eksportu w kwietniu zdecydowały jak zwykle dwie grupy produktów: auta osobowe i towarowo-osobowe oraz części i akcesoria, na które przypadło 73,04% całego eksportu branży. Przed rokiem te grupy stanowiły o 63,84% wynikach sektora. Eksport samochodów osobowych i towarowo-osobowych wyniósł 614,44 mln euro. To 7,74% mniej niż przed rokiem. Udział tej grupy w całości eksportu branży wyniósł 46,36% i był wyższy o 10,57% niż rok wcześniej. Dobre lub przynajmniej nienajgorsze wyniki widać w eksporcie do krajów, które wprowadziły systemy dopłat do zakupu nowych aut. Eksport do Niemiec (II pozycja - 32,25% całości) jako jedyny wzrósł w porównaniu do ub.roku i to ponad dwukrotnie (dynamika 204,27%). W przypadku rynku włoskiego (I miejsce - 34,96% całości) i francuskiego (III miejsce - 7%), gdzie również stosowane są dopłaty, eksport samochodów z Polski, zanotował spadek - odpowiednio: 93,01 i 99,05%.

Eksport części i akcesoriów zanotował 32,11% spadek. W kwietniu do zagranicznych klientów trafiły tego rodzaju produkty za 372,5 mln euro. Na części i akcesoria przypadło 27,57%. eksportu całego sektora.

Eksport silników Diesla kolejny miesiąc z rzędu dotyka znaczący spadek. W pierwszym miesiącu II kw. br. za granicę trafiło takich silników za 177,53 mln euro, o 45,17% mniej niż rok wcześniej. Silniki wysokoprężne stanowiły w kwietniu 13,14% całości eksportu sektora.

Ujęcie kwartalne:
W pierwszych czterech miesiącach br. eksport motoprzemysłu z Polski miał wartość 4,97 mld euro (- 1,94 mld euro, -28,04% rr). Do krajów Unii Europejskiej trafiło 90,57% całości (+9,02%). Największym odbiorcą pozostają Niemcy. Udział tego rynku po czterech miesiącach br. wzrosł do 30,79% całości (dynamika miała tendencję malejącą 95,81%). Drugim rynkiem pozostają niezmiennie Włochy (20,75%, dynamika 88,35%). Trzecim rynkiem pozostaje Francja (6,86%, dynamika malejąca 92,25%). Czwartym rynkiem stały się Czechy gdzie trafiło 5,9% (dynamika 107,07%). Wlk. Brytania spadła na V pozycję (5,86%, dynamika 56,68%).

Wśród pierwszych dziesięciu rynków, najbardziej spadł eksport do Turcji (dynamika 40,58%). Na pierwszą dziesiątkę przypadło w omawianym okresie 84,17% całości eksportu motoryzacji. Jednak największe spadki nastąpiły na rynku rosyjskim (dynamika 23,93%) i ukraińskim (13,27%).

W okresie kryzysu następuje wzrost udziału dwóch głównych grup produktów, aut osobowych i towarowo-osobowych oraz części i akcesoriów. Po czterech miesiącach br. ich udział sięgnął 3/4 całości (73,57%). Eksport samochodów wyniósł 2,23 mld euro (-8,62%). Udział tej grupy w całości eksportu branży wzrósł do 44,94% (+9%). Na rynki unijne trafiło 94,89% eksportowanych aut.

Największym odbiorcą pozostają Włochy gdzie trafiło 36,13% wszystkich aut (dynamika 102,82%). Pozytywny trend odnotowano w eksporcie do Niemiec (28,35%). Wartość eksportu na ten rynek uległa podwojeniu (210,65%). Także w przypadku Francji (III pozycja, 7,81%), zachowana została rosnąca dynamika (101,27%). Na pozostałych rynkach eksport miał tendencje malejące: Wlk. Brytania - 5,59% udziału i dynamika 54,95% oraz Węgry - 3,14% i dynamika 52,18%.

Wartość eksportu części i akcesoriów wyniosła 1 408,53 mln euro (-31,37%). To 28,35% eksportu sektora (-1,37).

Do krajów Unii trafiło 91,82% eksportowanych części i komponentów. Eksport do żadnego z najważniejszych odbiorców nie miał wartości rosnącej. Największym rynkiem pozostały Niemcy (40,67%, dynamika 81,93%). Kolejni odbiorcy to: Czechy (8,59% i dynamika 83,23%) oraz Francja (8,43% i 84,54%). W przypadku pozostały istotnych rynków, dynamika nie przekraczała 67%.

Eksport silników Diesla wyniosł 611,84 mln euro, co daje dynamikę na poziomie 51,43%. Udział tego typu jednostek w całości eksportu spadł w ciągu roku o 4,92% do 12,32%. 89,4% wyprodukowanych diesli znalazło odbiorców na terenie Unii Europejskiej. W pozostałych siedmiu grupach produktów, tylko w dwóch przypadkach odnotowano wzrost: autobusy (115,63%) i podwozia z silnikami (473,91%). Największe spadki dotknęły silniki spalinowe (27,54%) i nadwozia (20,37%)

Pogorszenie się wielkości eksportu sektora motoryzacyjnego w kwietniu br., to niepokojący sygnał dla firm produkcyjnych. Blisko 29% spadek można jednak w pewnym stopniu tłumaczyć faktem, że wprowadzone systemy dopłat spowodowały, iż klienci w Niemczech, we Włoszech czy Francji preferują zakup małych miejskich, a więc zazwyczaj tańszych aut. Dlatego eksport motoryzacyjny z Polski, czy też innych krajów Europy Śr.-Wsch., opiera się obecnie m.in. na konkurencyjnych cenowo autach oraz na częściach, których wartość jest zdecydowanie niższa. Wart podkreślenia jest fakt, że w kwietniu, drugi miesiąc z rzędu, utrzymana została wysoka dynamika eksportu aut na rynek niemiecki. Nastąpiło przy tym dalsze uzależnienie sektora w Polsce od największych rynków zbytu, Niemiec i Włoch. W okresie I-IV br. stanowiły 51,53%., o 11,51% więcej niż przed rokiem.

AutomotiveSuppliers.pl, analizując dane zakłada, że w całym 2009 r. eksport przemysłu motoryzacyjnego z Polski może osiągnąć poziom sprzed 2 lat, czyli ok. 15,3 - 15,8 mld euro. Uzyskanie prognozowanej wartości, będzie możliwe, jeśli po zakończeniu dopłat w krajach Europy Zachodniej, nie nastąpią znaczące spadki sprzedaży nowych aut.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Eksport polskiej motobranży pod kreską

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!