PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Elektromobilna przyszłość? To nie takie proste

Autor: AutomotiveNews.com, Mototarget
14-09-2010 08:32

Ford T zmienił na dobre oblicze Ziemi stając się podwaliną dla współczesnego systemu transportowego. Przez ponad 100 lat silniki spalinowe upowszechniły się w naszym życiu, a całość infrastruktury drogowej była przygotowywana pod tym właśnie kątem. Czasy się zmieniają. W historii motoryzacji otwiera się nowy rozdział, do którego kluczem staje się stwierdzenie "elektromobilność".

Firma J.D. Power Automotive Forecasting zakłada, iż do 2020 r. sprzedaż pojazdów elektrycznych wyniesie 2 mln sztuk/rok. Specjaliści z banku HSBC idą dalej, sugerując iż liczba ta może wynosić nawet 9 mln pojazdów. Może się to wydawać niewiele w porównaniu z 61 mln pojazdów z silnikiem benzynowym lub Diesla, które zostały sprzedane w 2009 na całym świecie. Jednak właściwą bazą do porównania powinna być ilość elektrycznych pojazdów sprzedawanych dziś, a wynosi ona 5 tys. szt. rocznie.
Wszystkie znaczące marki szukają własnego sposobu na elektryczny samochód. Pojawiają się więc koncepcje w pełni elektryczne (m.in. Nissan Leaf, Mitsubishi i MiEV, Chevrolet Volt, Audi e-Tron) jak również dziesiątki hybryd. Większość firm koncentruje się na dostarczeniu elektrycznego pojazdu. Pojawia się pytanie co z resztą?

Chevrolet np. zdecydował się na razie na sprzedaż modelu Volt tylko na wybranych rynkach amerykańskich bo nie wszystkie kraje są przygotowane pod względem infrastruktury na przyjęcie pojazdów elektryczny. Ponadto pozostają jeszcze kwestie ekonomiczne i socjologiczne. Marketing większości firm operuje najczęściej dobowym zasięgiem aut elektrycznych co oznacza, iż są one kojarzone z pojazdem miejskim z którego korzysta się w dzień, a ładuje w nocy. A co jeśli zajdzie potrzeba nocnego wyjazdu? Niektórzy optują za systemem specjalnych stacji, które będą oferowały naładowane baterie do szybkiej wymiany. Są również stacje ładowania, wymagające jednak dłuższej wizyty i "podpięcia wtyczki". Poza tego typu inicjatywami i pojazdami plug-in pozostaje najbardziej popularne, a jednocześnie najmniej elektryczne rozwiązanie, czyli hybryda.

Analityk Sam Jaffe z IDC Energy Insights, wprowadzenie elektromobilności nie jest tylko kwestią finansową i technologiczną: - To wielki eksperyment antropologiczny. Oczywiście ma on swoje wady, ale ma również zalety. Wymaga jednak wyzerowania pewnej mentalności, a to, jak ten proces się rozwinie, będzie stanowiło o tym kto wygra ten wyścig.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


42 674 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

778 144 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP