Elektryczno-wodorowy trolejbus Solarisa pojedzie do Rygi

Elektryczno-wodorowy trolejbus Solarisa pojedzie do Rygi
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Jedyny na świecie trolejbus o napędzie wodorowym prezentuje na XII Międzynarodowych Targach Kolejowych TRAKO firma Solaris. Pojazd wykonany przez polskiego producenta zamówił przewoźnik stolicy Łotwy Rigas Satiksme.

  • Trolejbus jeździ podłączony do sieci trakcyjnej i jednocześnie może wyjechać na obszary, gdzie tej trakcji nie ma. 
  • Poza trakcją może przejechać ok. 100 kilometrów. Możliwa jest też jego eksploatacja całkowicie poza trakcją, ponieważ tankowanie wodorem trwa kilka minut.
  • Trolejbus Trollino ma 18,75 m długości. Pomieści 135 pasażerów, z czego 44 na miejscach siedzących.

- Łotewski klient robi z nami pilotażowy projekt, w którym analizuje operacyjność takiego pojazdu poza trakcją elektryczną. Trolejbus jeździ podłączony do sieci trakcyjnej i jednocześnie może wyjechać na obszary, gdzie tej trakcji nie ma. Zaletą tego pojazdu jest też zero emisji spalin - powiedział na konferencji prasowej wiceprezes Solaris Bus&Coach Dariusz Michalak.

Pojazd poza trakcją może przejechać ok. 100 kilometrów. - Możliwa jest też jego eksploatacja całkowicie poza trakcją, ponieważ tankowanie wodorem trwa kilka minut - wyjaśnił Michalak.

Trolejbus Trollino ma 18,75 m długości. Pomieści 135 pasażerów, z czego 44 na miejscach siedzących. Zastosowana w pojeździe innowacyjna technologia jest bezpieczna w użytkowaniu. Przez przedział pasażerski przechodzi tylko jedna rura wodorowa z przyłącza tankowania, która dodatkowo chroniona jest specjalnym zaworem. Cała instalacja wodorowa znajduje się na dachu pierwszego wagonu, a system wyposażony jest w czujniki monitorujące obecność gazu.

Rigas Satiksme zamówił w ubiegłym roku w Solarisie 10 trolejbusów wyposażonych w wodorowe ogniwo paliwowe.

Na gdańskich targach TRAKO firma Solaris pokazuje też po raz pierwszy w Polsce model tramwaju Tramino, który produkuje dla Lipska (Niemcy). Pojazd ma prawie 38 m i jest najdłuższym dotychczas wyprodukowanym środkiem szynowej komunikacji miejskiej podpoznańskiego producenta.

Zgodnie z podpisaną w 2015 r. umową ramową przewoźnik Leipziger Verkehrsbetriebe (LVB) może zamówić w spółce Solaris Tram do 41 sztuk takich pojazdów. Obecnie na ulicach niemieckiego miasta jeździ pięć tramwajów Solaris Tramino Lipsk, a do końca roku powinno ich być co najmniej 11.

W pojeździe zastosowano kilka ciekawych rozwiązań, np. w suficie zamontowano panele oświetleniowe, które dopasowują barwy i natężenie światła do warunków pogodowych. W zimie wnętrze tramwaju będzie oświetlone w barwach ciepłych, natomiast latem w zimnych, co znacząco podniesie komfort podróżowania.

Od początku stycznia do końca sierpnia polscy przewoźnicy zarejestrowali 1137 nowych autobusów. Z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego i firmy JMK wynika, że to wynik o 131 sztuk (o 13 proc.) lepszy w porównaniu z tym samym okresem 2014 roku.

Liderem polskiego rynku pozostaje Mercedes-Benz. Od początku 2017 roku polscy przewoźnicy zarejestrowali 352 minibusy niemieckiej marki oraz 67 autobusów turystycznych i międzymiastowych. Udział Mercedesa w naszym rynku wynosi 37 proc.

W czołowej trójce jest też Solaris - 137 autobusów, udział w rynku wynoszący 12 proc. oraz MAN - 112 pojazdów, udział w rynku prawie 10 proc.

Zobacz: Dobra passa rynku autobusów



×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Elektryczno-wodorowy trolejbus Solarisa pojedzie do Rygi

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!