Jedyny na świecie trolejbus o napędzie wodorowym prezentuje na XII Międzynarodowych Targach Kolejowych TRAKO firma Solaris. Pojazd wykonany przez polskiego producenta zamówił przewoźnik stolicy Łotwy Rigas Satiksme.
- Trolejbus jeździ podłączony do sieci trakcyjnej i jednocześnie może wyjechać na obszary, gdzie tej trakcji nie ma.
- Poza trakcją może przejechać ok. 100 kilometrów. Możliwa jest też jego eksploatacja całkowicie poza trakcją, ponieważ tankowanie wodorem trwa kilka minut.
- Trolejbus Trollino ma 18,75 m długości. Pomieści 135 pasażerów, z czego 44 na miejscach siedzących.
- Łotewski klient robi z nami pilotażowy projekt, w którym analizuje operacyjność takiego pojazdu poza trakcją elektryczną. Trolejbus jeździ podłączony do sieci trakcyjnej i jednocześnie może wyjechać na obszary, gdzie tej trakcji nie ma. Zaletą tego pojazdu jest też zero emisji spalin - powiedział na konferencji prasowej wiceprezes Solaris Bus&Coach Dariusz Michalak.
Pojazd poza trakcją może przejechać ok. 100 kilometrów. - Możliwa jest też jego eksploatacja całkowicie poza trakcją, ponieważ tankowanie wodorem trwa kilka minut - wyjaśnił Michalak.
Trolejbus Trollino ma 18,75 m długości. Pomieści 135 pasażerów, z czego 44 na miejscach siedzących. Zastosowana w pojeździe innowacyjna technologia jest bezpieczna w użytkowaniu. Przez przedział pasażerski przechodzi tylko jedna rura wodorowa z przyłącza tankowania, która dodatkowo chroniona jest specjalnym zaworem. Cała instalacja wodorowa znajduje się na dachu pierwszego wagonu, a system wyposażony jest w czujniki monitorujące obecność gazu.
Rigas Satiksme zamówił w ubiegłym roku w Solarisie 10 trolejbusów wyposażonych w wodorowe ogniwo paliwowe.
Na gdańskich targach TRAKO firma Solaris pokazuje też po raz pierwszy w Polsce model tramwaju Tramino, który produkuje dla Lipska (Niemcy). Pojazd ma prawie 38 m i jest najdłuższym dotychczas wyprodukowanym środkiem szynowej komunikacji miejskiej podpoznańskiego producenta.
Zgodnie z podpisaną w 2015 r. umową ramową przewoźnik Leipziger Verkehrsbetriebe (LVB) może zamówić w spółce Solaris Tram do 41 sztuk takich pojazdów. Obecnie na ulicach niemieckiego miasta jeździ pięć tramwajów Solaris Tramino Lipsk, a do końca roku powinno ich być co najmniej 11.
W pojeździe zastosowano kilka ciekawych rozwiązań, np. w suficie zamontowano panele oświetleniowe, które dopasowują barwy i natężenie światła do warunków pogodowych. W zimie wnętrze tramwaju będzie oświetlone w barwach ciepłych, natomiast latem w zimnych, co znacząco podniesie komfort podróżowania.
Od początku stycznia do końca sierpnia polscy przewoźnicy zarejestrowali 1137 nowych autobusów. Z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego i firmy JMK wynika, że to wynik o 131 sztuk (o 13 proc.) lepszy w porównaniu z tym samym okresem 2014 roku.
Liderem polskiego rynku pozostaje Mercedes-Benz. Od początku 2017 roku polscy przewoźnicy zarejestrowali 352 minibusy niemieckiej marki oraz 67 autobusów turystycznych i międzymiastowych. Udział Mercedesa w naszym rynku wynosi 37 proc.
W czołowej trójce jest też Solaris - 137 autobusów, udział w rynku wynoszący 12 proc. oraz MAN - 112 pojazdów, udział w rynku prawie 10 proc.
Zobacz: Dobra passa rynku autobusów
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Elektryczno-wodorowy trolejbus Solarisa pojedzie do Rygi