Eurodeputowani surowi ws. emisji CO2 przez samochody

Eurodeputowani surowi ws. emisji CO2 przez samochody
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Eurodeputowani niespodziewanie podtrzymali w czwartek propozycję Komisji Europejskiej, by od 2012 r. karać producentów samochodów, którzy nie ograniczą emisji CO2 w swoich pojazdach do 130 g/km.

Wynik głosowania w Komisji Środowiska jest o tyle zaskakujący, że włoski sprawozdawca projektu Guido Sacconi był dużo mniej radykalny, proponując dla producentów aut okres przejściowy na spełnienie nowych norm do 2015 r.

Jego kompromisowa propozycja, która brała pod uwagę zastrzeżenia zgłaszane przede wszystkim przez niemieckie koncerny motoryzacyjne, została poparta przez dwie dominujące w Parlamencie Europejskim frakcje: chadeków i socjalistów. Ich porozumienie zwykle przesądza wynik głosowania w PE.

Jednak w głosowaniu w komisji część deputowanych chadeckich i socjalistycznych zagłosowała wbrew stanowisku swojej frakcji. Przyłączyli się do orędowników narzucenia surowych standardów producentom aut: Zielonych i liberałów. Wynik ostatecznego głosowania: 46 do 19.

- Eurodeputowani oparli się ogromnemu lobbingowi przemysłu motoryzacyjnego - podkreśliła posłanka niemieckich Zielonych Rebbeca Harms, przyznając, że wynik głosowania jest dla niej niespodzianką. - Lobby przemysłu przegrało - cieszył się brytyjski liberał Chris Davies.

Europejskie stowarzyszenie producentów samochodów ACEA uznało z kolei, że głosowanie "jest złą wiadomością dla Europy". Zaapelowało do eurodeputowanych, by nie działali na szkodę europejskiego przemysłu.

Eurodeputowani zaostrzyli nawet propozycję KE, proponując ustanowienie limitu 95 g/km od 2020 r. Obecna średnia emisja w nowych europejskich autach to 163 g/km.

Propozycja KE wpisuje się w walkę ze zmianami klimatycznymi. Samochody odpowiadają za 14 proc. emisji CO2 w UE. Karami finansowymi dla producentów aut KE chce wymusić osiągnięcie zakładanego średniego pułapu emisji przewidzianego na rok 2012, czyli 120 gramów CO2 na kilometr. Przy czym emisje samych silników będą musiały zostać ograniczone do 130 g/km. Pozostałe 10 gramów ma zostać "zaoszczędzone" dzięki poprawie innych części samochodów (opony, energooszczędna klimatyzacja).

Zgodnie z popartą przez eurodeputowanych propozycją KE kary mają sięgnąć 20 euro za każdy gram CO2 ponad limit w roku 2012 i stopniowo zwiększać się do 95 euro w roku 2015.

Niemcy z kanclerz Angelą Merkel na czele należą do największych krytyków propozycji przedstawionej przez KE w grudniu zeszłego roku. Oznacza ona bowiem, że producenci dużych samochodów, typowych dla koncernów niemieckich, będą musieli dokonać większego wysiłku technologicznego niż producenci mniejszych, bardziej ekologicznych samochodów z Francji czy Włoch. Dla porównania: przeciętne porsche emituje średnio 282 g CO2 na km, BMW 182 g/km, a renault czy peugeot - około 145 g/km.

Wynik głosowania w Komisji Środowiska nie przesądza rezultatu na sesji plenarnej ani ostatecznego kształtu unijnej legislacji. Bez wątpienia przeciwnicy propozycji przystąpią do lobbingu ze zdwojoną siłą.

Do przyjęcia propozycji potrzebna jest większość nie tylko w PE, ale też w Radzie UE, gdzie reprezentowane są rządy państw członkowskich. Tymczasem dla Niemiec i Francji to sprawa najwyższej wagi - w czerwcu podczas wizyty w Bawarii prezydent Nicolas Sarkozy porozumiał się z kanclerz Merkel, by złagodzić kryteria dla producentów aut i dać im czas na dostosowanie się do nowych unijnych norm.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Eurodeputowani surowi ws. emisji CO2 przez samochody

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!