PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Eurodeputowani surowi ws. emisji CO2 przez samochody

Autor: PAP
25-09-2008 21:22

Eurodeputowani niespodziewanie podtrzymali w czwartek propozycję Komisji Europejskiej, by od 2012 r. karać producentów samochodów, którzy nie ograniczą emisji CO2 w swoich pojazdach do 130 g/km.

Wynik głosowania w Komisji Środowiska jest o tyle zaskakujący, że włoski sprawozdawca projektu Guido Sacconi był dużo mniej radykalny, proponując dla producentów aut okres przejściowy na spełnienie nowych norm do 2015 r.
Jego kompromisowa propozycja, która brała pod uwagę zastrzeżenia zgłaszane przede wszystkim przez niemieckie koncerny motoryzacyjne, została poparta przez dwie dominujące w Parlamencie Europejskim frakcje: chadeków i socjalistów. Ich porozumienie zwykle przesądza wynik głosowania w PE.

Jednak w głosowaniu w komisji część deputowanych chadeckich i socjalistycznych zagłosowała wbrew stanowisku swojej frakcji. Przyłączyli się do orędowników narzucenia surowych standardów producentom aut: Zielonych i liberałów. Wynik ostatecznego głosowania: 46 do 19.

- Eurodeputowani oparli się ogromnemu lobbingowi przemysłu motoryzacyjnego - podkreśliła posłanka niemieckich Zielonych Rebbeca Harms, przyznając, że wynik głosowania jest dla niej niespodzianką. - Lobby przemysłu przegrało - cieszył się brytyjski liberał Chris Davies.

Europejskie stowarzyszenie producentów samochodów ACEA uznało z kolei, że głosowanie "jest złą wiadomością dla Europy". Zaapelowało do eurodeputowanych, by nie działali na szkodę europejskiego przemysłu.

Eurodeputowani zaostrzyli nawet propozycję KE, proponując ustanowienie limitu 95 g/km od 2020 r. Obecna średnia emisja w nowych europejskich autach to 163 g/km.

Propozycja KE wpisuje się w walkę ze zmianami klimatycznymi. Samochody odpowiadają za 14 proc. emisji CO2 w UE. Karami finansowymi dla producentów aut KE chce wymusić osiągnięcie zakładanego średniego pułapu emisji przewidzianego na rok 2012, czyli 120 gramów CO2 na kilometr. Przy czym emisje samych silników będą musiały zostać ograniczone do 130 g/km. Pozostałe 10 gramów ma zostać "zaoszczędzone" dzięki poprawie innych części samochodów (opony, energooszczędna klimatyzacja).

Zgodnie z popartą przez eurodeputowanych propozycją KE kary mają sięgnąć 20 euro za każdy gram CO2 ponad limit w roku 2012 i stopniowo zwiększać się do 95 euro w roku 2015.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


38 501 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

777 996 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP