Europejskie testy polowe EuroFOT sprawdziły działanie elektronicznych systemów wspomagania pracy kierowcy montowanych w pojazdach MAN.
Ciężarówki wyposażone, w tempomat adaptacyjny, pozwalający na zachowanie bezpiecznego dystansu między poruszającymi się pojazdami (Adaptive Cruise Control – ACC), zużyły w okresie testu średnio o 2% mniej oleju napędowego. W czteroletnim projekcie badawczym uczestniczyły w sumie 57 pojazdy ciężarowe MAN należące do 21 firm spedycyjnych. W pojazdach kursujących na długich trasach na terenie Europy zainstalowane były dwa systemy wspomagania pracy kierowcy: tempomat adaptacyjny (ACC) i asystent pasa ruchu (Lane Guard System - LGS). Do zakończenia testu przejechały one ponad 7,5 mln km. W ramach testu badano działanie elektronicznych systemów wspomagania kierowcy w ruchu drogowym pod kątem bezpieczeństwa, wpływu na środowisko, korzyści oraz ich akceptacji przez kierowcę. Testy polowe realizowane były w trzech etapach. Trwający 16 miesięcy etap terenowy rozpoczął się po opracowaniu specyfikacji i przeprowadzeniu prób pilotażowych. W ramach testów polowych przeanalizowano najpierw jazdę bez systemów wspomagania, a następnie przy zastosowaniu tempomatu adaptacyjnego (ACC) oraz asystenta pasa ruchu (LGS). Dodatkowo zebrano także subiektywne uwagi kierowców pozwalające na uzyskanie informacji nt. praktycznego znaczenia różnych systemów wspomagania i korzyści wynikających z ich stosowania. Testy polowe zostały zakończone analizą skuteczności.
Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: EuroFot sprawdził systemy wspomagania w ciężarówkach MAN