PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Europa chce nowego ładu na moto-rynku

Autor: Dziennik
27-08-2008 10:35
Europa chce nowego ładu na moto-rynku

Przyszły rok będzie przełomowy dla europejskiej branży motoryzacyjnej. Komisja Europejska chce ją gruntownie zreformować zgodnie z oczekiwaniami producentów aut.

Na zmiany proponowane przez Brukselę nie zgadzają się jednak dealerzy oraz przedstawiciele serwisów naprawczych. KE chce m.in. znieść pozwolenie na stosowanie tańszych zamienników części w ASO. Osią sporu jest unijne rozporządzenie z 2002 r. (tzw. rozporządzenie GVO), które mocno zliberalizowało europejski rynek samochodowy. "Dziennik" przypomina, że umożliwia ono m.in. dealerom sprzedaż pod jednym dachem aut wielu marek, a autoryzowanym serwisom naprawczym pozwala na korzystanie z tańszych zamienników. Komisja chce jednak teraz jego zniesienia, argumentując, że regulacje te nie zdały egzaminu. Wg unijnej komisarz ds. konkurencji Neelie Kroes, poprawę konkurencyjności na rynku motoryzacyjnym można osiągnąć przez poddanie go ogólnym zasadom regulującym obrót gospodarczy w całej UE bez konieczności tworzenia odrębnych przepisów.
Nie zgadzają się z tym europejskie organizacje branżowe. - Zniesienie regulacji tylko w sensie ideologicznym jest krokiem naprzód w liberalizacji rynku. W praktyce oznacza oddanie sektora we władanie koncernów motoryzacyjnych i zaprzepaszczenie dotychczasowego dorobku - uważa Marek Konieczny z Polskiej Izby Motoryzacji (PIM).

Polska Rada Dealerów i PIM, skupiająca producentów części zamiennych, na planowanych przez KE zmianach nie pozostawiają suchej nitki. "Dz" cytuje list obu organizacji skierowany do Brukseli: - Rynek motoryzacyjny potrzebuje kontynuacji uregulowań prawnych zbliżonych do funkcjonującego dziś rozporządzenia, aby zachować warunki konkurencyjności i ograniczyć monopolistyczne praktyki producentów samochodów.

- Moglibyśmy wskazać dziesiątki przykładów korespondencji kierowanej przez koncerny do dealerów zainteresowanych rozszerzeniem oferty o nową markę, w której w dość jednoznaczny sposób odradzano dealerom takie pomysły, szantażując ich głównie obniżeniem poziomu bonusów jakościowych na sprzedawane samochody - można przeczytać w piśmie Rady Dealerów i PIM.

Autorzy listu cytowani przez "Dz" wymieniają konkretne firmy, pisząc m.in. o nieformalnych naciskach koncernu Renault na dealerów, którzy rozpoczęli dodatkową współpracę z marką Ssangyong, czy też o usunięciu z sieci sprzedaży Toyoty, dealera, który wzbogacił swoją ofertę o samochody marki Suzuki.

Problem nie ogranicza się tylko do dealerów. Wg przedstawicieli PIM z podobnymi naciskami spotykają się też autoryzowane stacje obsługi pojazdów, które nie chcą korzystać z części oryginalnych producentów aut.

Z zarzutami nie zgadzają się koncerny motoryzacyjne. - Jaki sens ma utrzymywanie regulacji dedykowanych specjalnie branży, skoro przepisy te nie są stosowane w praktyce - mówi Jakub Faryś z Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego skupiającego oficjalnych importerów i producentów nowych aut. Nie wierzy on, żeby stanowisko dealerów wpłynęło na zmianę nastawienia do tej sprawy Komisji Europejskiej. Tym bardziej, że do opinii producentów przychyla się również Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który w przesłanym do Brukseli piśmie popiera politykę KE względem europejskiej moto-branży.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

31 815 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

721 551 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 936 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP