PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Europa jest nasycona samochodami

Autor: wnp.pl (AG)
09-05-2014 18:32
Europa jest nasycona samochodami
Fot. PTWP (Michał Niwicz)

Coś co jeszcze kilkanaście lat temu było nie do pomyślenia dziś stało się faktem - po kilka marek, nawet spoza macierzystych koncernów, korzysta ze wspólnych technologii, dostawców i platform. Cel jest oczywisty: obniżka kosztów

W Europie koncerny samochodowe zderzyły się z problemem nasycenia. - Powoli zbliżamy się do granicy, mówił podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego Jerzy Majchrzak Dyrektor Departamentu Innowacji i Przemysłu w Ministerstwie Gospodarki. I dalej: klientów jest mniej, wzrasta znaczenie komunikacji zbiorowej, dochodzi do zmiany środków transportu, a więc i koncerny muszą korygować swój sposób myślenia. Daje o sobie znać coraz intensywniejsze parcie ku ochronie środowiska no i co zrobić z samochodami gdy zakończą swój żywot?
Przedstawciel resortu gospodarki podzielił się spostrzeżeniem: Europa i Azja odniosły jeden z nielicznych sukcesów w rywalizacji z USA - "krążowniki szos" przegrały z oszczędnymi "europejczykami" czy "japończykami".

W kontekście trendu, który nazwać można umownie "e-mobility", niemniej intersujący i... niepokojący jest również pewien paradoks. Można go sprowadzić do stwierdzenia, że skoro rozwój e-samochodów wymaga bonusów i zachęt finansowych, a konwencjonalne źródła napędu to ogromne źródło dochodów dla budżetu państwa, to masowe wprowadzenie e-aut o niskich kosztach użytkowania trzeba będzie zrekompensować wprowadzeniem adekwatnych obciążeń podatkowych. Jakich? Fiskus na pewno coś wymyśli.

Dyrektor Majchrzak zauważył też, że polski przemysł automotive rozwija się dynamicznie jako producent części i komponentów, a wytwarzanych u nas opli, fiatów czy volkswagenów kupujemy niewiele. Problemem pozostaje struktura rynku, stosunek rejestracji sprowadzanych pojazdów używanych do nowych.

- Wyraźnie widać indywidualizację rynku, powiedział J.Majchrzak. - Dziś nie wchodzimy do salonu, aby kupić samochód, który tam stoi tylko czekamy na własne zamówienie dopasowane do swoich potrzeb. Przedstawiciel resortu gospodarki zauważył też, że mamy bardzo rozproszony i zindywidualizowany, zdywersyfikowany przemysł dostawców części. Stosują oni wszelkie innowacje, są elastyczni i łatwo dopasowują się do wymagań rynkowych.

Wśród problemów istotnych do załatwienia dyrektor Majchrzak wymienia np. recykling 2 mln samochodów, które trzeba będzie regularnie złomować.

- Regulacje unijne wywołują coraz większy wplyw na kierunki przemysłu - w tym przemysłu motoryzacyjnego, stwierdził podczas EKG Jerzy Majchrzak. - Niebezpieczeństwo tkwi w tym, że prawo czasami tworzą ludzie oderwani od techniki więc proponują rzeczy trudne do realizacji. Trzeba brać pod uwagę, że "przeregulowana" Europa będzie mało konkurencyjna i znajdą się kombinatorzy próbujący obejść przepisy. Były w historii przykłady chybionych przepisów. Komisja Europejska wycofuje się choćby z kwestii biopaliw pierwszej generacji. Pogłębiony bilans wskazywał, że więcej energii wydatkowano na produkcję biopaliw niż potem na nich zyskiwano.

Podsumowując, przedstawiciel resortu gospodarki stwierdził, że przemysł samochodowy da sobie radę mimo, że stoją przed nim nowe, trudne wyzwania.
Podobał się artykuł? Podziel się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


42 674 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

778 144 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP