Europejski rynek motoryzacyjny w depresji, światowy - nie

Europejski rynek motoryzacyjny w depresji, światowy - nie
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Sytuację na światowym rynku motoryzacyjnym wyznacza obecnie przede wszystkim utrzymujące się spowolnienie gospodarcze – zwłaszcza w Europie i związana z tym istotna nadwyżka mocy produkcyjnych producentów europejskich.

Z drugiej strony, na sytuację wpływa stabilny wzrost sprzedaży w Stanach Zjednoczonych i rosnąca pozycja Chin jako producenta i rynku zakupu nowych samochodów – mówi Mirosław Michna, partner i szef zespołu ds. sektora motoryzacyjnego w KPMG w Polsce

W Europie mamy do czynienia z ok. 3 milionową nadwyżką możliwości produkcyjnych nad popytem.

– To jest główna przyczyna umiarkowanych wyników także polskich fabryk samochodów, niezależnie od decyzji o lokowaniu produkcji poszczególnych modeli – stwierdza Michna. - Ocenia się, że producenci już dokonali cięć zmniejszając produkcję o około 20 proc., a pomimo tego w dalszym ciągu borykają się z problemem sprzedaży swoich wyrobów.

W maju 2012 r. rynek samochodów osobowych w Europie, według danych ACEA, skurczył się ósmy miesiąc z rzędu notując spadek o 8,7 proc. i spadek o 7,7 proc. liczony do tego samego miesiąca poprzedniego roku. Na głównych sześciu rynkach UE, wzrost rejestracji zanotowały jedynie Wielka Brytania i Niemcy.

Co ciekawe - w Stanach Zjednoczonych, które przeżyły poważny program restrukturyzacyjny dedykowany producentom samochodów, notowany jest spory wzrost nowych rejestracji. Od początku roku przybyło 4,6 mln nowych aut, a więc około 10 proc., zgodnie z wcześniejszymi prognozami dla tego rynku.

- Wzrostu sprzedaży nie zahamowały nawet rosnące ceny benzyny i to mimo ich zbliżenia do symbolicznej granicy 4 USD za galon - dodaje ekspert KPMG. - Z pomocą przyszła oferta producentów dysponujących samochodami oszczędniejszymi, spalającymi jak, się szacuje, aż o 20 proc. mniej niż jeszcze 5 lat temu.

W sytuacji problemów gospodarczych Europy nadzieją na rozwój branży pozostają Chiny, które mimo iż wciąż nie posiadają dostępu do najnowszych technologii i najnowszej myśli technicznej dysponują olbrzymim potencjałem rynku.

Według danych podawanych za Chińskim Instytutem Transportu, w styczniu 2012 r. w Chinach zarejestrowanych było 160 mln samochodów. Liczba aut rosła szczególnie wyraźnie w ciągu ostatnich 5 lat (średnio o 1,6 mln pojazdów rocznie).

- Co prawda obecnie również rynek chiński przeżywa spowolnienie, a prognozy rozwoju mówią o „zaledwie” 4-5 proc. – stwierdza Mirosław Michna. - Nie ulega jednak wątpliwości, że potencjał tego rynku jest olbrzymi, a wskaźnik własności pojazdów w Chinach (5 proc.) to zaledwie jedna dwunasta analogicznego współczynnika dla Europy (60 proc.).
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Europejski rynek motoryzacyjny w depresji, światowy - nie

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!