PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Europosłowie poprawiają przepisy ws. homologacji aut

Autor: PAP
09-02-2017 16:47
Europosłowie poprawiają przepisy ws. homologacji aut
Fot. Fotolia

Komisja rynku wewnętrznego Parlamentu Europejskiego poparła we wtorek zmiany w wydawaniu homologacji dla nowych samochodów, by zapobiegać oszustwom podobnym do tych, które wyszły na jaw wraz ze skandalem Volkswagena.

Propozycje w tej sprawie zostały przedstawione przez Komisję Europejską przed rokiem w związku z ujawnieniem, że koncern Volkswagen stosował nielegalne oprogramowanie, by oszukiwać podczas testów emisji spalin.
Sprawa wywołała oburzenie i pytania o to, czy obowiązujące obecnie w UE przepisy są wystarczające. Teraz bowiem to władze krajowe są odpowiedzialne za wydawanie certyfikatów, które poświadczają, że samochód spełnia wszystkie warunki, np. w kwestiach bezpieczeństwa środowiska, i może trafić na rynek.

Problem jednak w tym, że kraje, które mają rozbudowany przemysł samochodowy nie chcą szkodzić swoim rodzimym producentom przez odmowę wydawania homologacji. A unijny system jest tak skonstruowany, że otrzymanie certyfikatu dopuszczającego do ruchu w jednym z krajów członkowskich wystarczy, by samochód mógł być sprzedawany w całej UE.

Europosłowie chcą, by w całym procesie większą rolę miała Komisja Europejska. Cel - to zapewnienie, że zasady dotyczące wydawania homologacji były takie same w całej UE.

"Dzisiejsze głosowanie wysyła jasny sygnał rządom krajowym oraz konsumentom, że w końcu rozwiązujemy problem luk, które pozwoliły na to, by skandal związany z emisjami mógł się wydarzyć" - oświadczył po głosowaniu prowadzący tę sprawę w PE europoseł z grupy Europejskich Konserwatystów i Reformatorów Daniel Dalton.

Komisja rynku wewnętrznego opowiedziała się za wprowadzeniem "krajowych programów nadzoru rynku", które mają być zatwierdzane przez KE. Dzięki nim państwa członkowskie mają prowadzić odpowiedni nadzór rynku, a także koordynować działania między sobą. Europosłowie proponują dwustopniowe podejście, dzięki któremu Komisja Europejska ma mieć możliwość zobowiązania państwa członkowskiego do zrobienia testu, gdy uzna to za konieczne.

Kolejną zmianą ma być zerwanie więzi finansowych między centrami przeprowadzającymi homologacje, a producentami samochodów. Dziś to koncerny motoryzacyjne składają się na ośrodki testujące. Europosłowie chcą, by odpowiedzialne za to były państwa członkowskie. Środki na ten cel mają pochodzić z budżetów lub ze składek, które władze będą egzekwować od producentów.

Aby zwiększyć nadszarpnięte skandalem emisyjnym zaufanie, wyniki krajowych okresowych przeglądów dotyczących homologacji i nadzoru będą musiały zostać podane do wiadomości publicznej.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


39 982 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

761 502 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP