Fabryka quadów przyciągnie do Opola Rosjan?

Fabryka quadów przyciągnie do Opola Rosjan?
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Już wkrótce do Opola przyjadą pierwsi amerykańscy pracownicy firmy Polaris. Będą odpowiedzialni za budowę fabryki quadów. Spędzą tu przynajmniej trzy lata. Produkcja ma ruszyć w przyszłym roku. Dla Amerykanów Opole to pomost do rynku rosyjskiego

- Marzenia się spełniają - komentuje prezydent Ryszard Zembaczyński. - Sfinalizowanie tej sprawy to była ogromna praca kilku wydziałów urzędu miasta, z pomocą wielu instytucji, a także Politechniki Opolskiej - dodaje. Wyjawił, że rozmowy z ewentualnym wielkim inwestorem rozpoczęły się jesienią ubiegłego roku. Wtedy jeszcze nie wiadomo było, że chodzi o amerykańskiego producenta quadów.

Opole pomostem do rynku rosyjskiego

Wczoraj szefowie Polarisa odebrali w Opolu zgodę na budowę swojej fabryki w opolskiej podstrefie Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. - W tym roku to już 10. takie pozwolenie. Firmy, które je otrzymały, zatrudnią ponad 600 osób. Inwestor z Opola jest w tym gronie zdecydowanie najpotężniejszy - przyznaje Barbara Kaśnikowska, prezes zarządu WSSE.

To będzie pierwsza fabryka Polarisa w Europie produkująca pojazdy terenowe, czyli sztandarową ofertę koncernu. Polaris ma jeszcze dwie fabryki we Francji, ale tam przejął istniejące już zakłady pojazdów elektrycznych marki GOOPiL i Aixam. To nowy rynek, na który wchodzi firma. Jednak nadal jej podstawą będzie produkcja quadów i dwuosobowych samochodów terenowych. Te stanowią ponad 70 proc. całej oferty Polarisa. Do tej pory produkowane są w trzech amerykańskich zakładach i jednym meksykańskim.

- Fabryka w Opolu będzie pomostem łączącym rynek w Europie Zachodniej, na który zamierzamy wejść znacznie mocniej, i rynek w Europie Środkowo-Wschodniej - przyznaje wiceprezes Polarisa Suresh Krishna, który wczoraj przyjechał do Opola.

Nie ukrywa, że nadzieje koncernu w dużym stopniu związane są także z rynkiem rosyjskim. I to jest kolejna szansa dla Opola. - Zakładamy, że w przyszłości opolska fabryka będzie rozbudowywana. W ciągu pięciu-sześciu lat będziemy zatrudniać do pięciuset osób - mówi Krishna.

Pokonaliśmy Wrocław

Jak ważna to inwestycja, przekonuje Adam Małecki z Polskiej Agencji Inwestycji Zagranicznych, która brała udział w negocjacjach.

- Po raz ostatni duży inwestor z branży motoryzacyjnej pojawił się w Polsce osiem lat temu. To była fabryka samochodów ciężarowych. Teraz udało się pozyskać amerykańską firmę pojazdów terenowych. To tym większy sukces Opola, bo konkurencję w pozyskaniu tego inwestora miało ogromną - przyznaje Małecki.

Nieoficjalnie wiadomo, że Polaris miejsca dla swojej fabryki szukał między innymi w Hiszpanii, Niemczech, Słowenii i Czechach. W Polsce w grę wchodził jeszcze Wrocław.

- Powstanie tej fabryki w Opolu może być też impulsem do rozwoju dla wielu film. Polaris będzie przecież potrzebował dostawców i poddostawców. Nie można wykluczyć, że przyciągnie kolejne firmy do specjalnej strefy ekonomicznej - dodaje Małecki.

Będziemy dobrze płacić

Budowa fabryki ma się rozpocząć w trzecim kwartale tego roku. Powstanie przy ul. Wspólnej i ma kosztować blisko 96 mln zł. Produkcja pojazdów terenowych ma ruszyć jesienią 2014 roku.

- Już w przyszłym tygodniu w Opolu pojawi się pierwsza grupa naszych pracowników. Ich liczba będzie się stopniowo zwiększać. Będą odpowiedzialni za budowę fabryki i jej rozruch. Spędzą tutaj przynajmniej dwa-trzy lata - zapowiada Edward Heffernan, dyrektor firmy Polaris odpowiedzialny za zagraniczne inwestycje w koncernie.

- Będziemy chcieli być pracodawcą świadomie wybieranym przez opolan. Zapewnimy konkurencyjne wynagrodzenie i dodatkowe świadczenia - zapowiada wiceprezes Krishna. Jednak o wysokości wynagrodzenia wczoraj rozmawiać nie chciał.

Polaris notowany na giełdzie w NY

Polaris powstał w 1954 roku, otwierając pierwszą fabrykę w Stanach Zjednoczonych. Wówczas specjalizował się w budowie skuterów śnieżnych. Prawdziwy rozwój przyniosła firmie produkcja quadów i dwuosobowych pojazdów terenowych. Właśnie te pojazdy będą wytwarzane w Opolu.

Koncern między innymi produkuje także motocykle marki Victory. Przejął również fabrykę motocykli marki Indian. W 2012 roku wartość obrotów firmy wyniosła 3,2 mld dolarów. Jest notowana na Nowojorskiej Giełdzie Papierów Wartościowych.

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Fabryka quadów przyciągnie do Opola Rosjan?

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!