Fiat rewiduje prognozy i plany w obliczu kryzysu

Fiat rewiduje prognozy i plany w obliczu kryzysu
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Włoski koncern motoryzacyjny Fiat SpA zrewidował w dół prognozy i plany na najbliższe 2 lata w obliczu kryzysu w Europie - poinformował szef koncernu Sergio Marchionne.

Kryzys i ostry spadek sprzedaży samochodów w Europie zmusiły szefa Fiata Sergio Marchionne do rezygnacji z zakupu dalszych udziałów w amerykańskim koncernie samochodowym Chrysler, w którym Fiat ma obecnie 58,5 proc. udziałów.

Marchionne, który kieruje zarówno Fiatem jak i Chryslerem, oświadczył we wtorek, że nadal zamierza do roku 2014-15 połączyć obie firmy w jeden koncern, ale obecnie musi skupić się na wzmacnianiu pozycji Fiata w Europie.

Włoski koncern zamierza w roku 2014 osiągnąć zysk ze sprzedaży na poziomie 4,7-5,2 mld euro, to znaczy mniejszy od spodziewanych wcześniej 7 mld euro. Natomiast zadłużenie firmy w roku 2012 może osiągnąć 6,5 mld euro, o 1 mld więcej niż prognozowano.

Fiat liczy na sprzedaż w roku 2014, czyli już po - jak się ocenia - najgorszej fazie kryzysu - od 4,6 do 4,8 mln aut. Plan z roku 2010 zakładał sprzedaż w tym okresie 6 mln samochodów.

Marchionne powtórzył wcześniejsze zapewnienia, że Fiat, w odróżnieniu od niektórych jego konkurentów, nie zamierza zamykać swych zakładów w Europie. Planuje natomiast zwiększenie inwestycji i powrót do zysków ze sprzedaży w Europie w latach 2015-2016 m. in. poprzez rozwój takich marek jak Alfa Romeo, Maserati, Jeep i Fiat 500.

Szef Fiata przyznał, że taka strategia jest ryzykowna. "To naprawdę nie jest projekt dla bojaźliwych. Nie uchyliliśmy się od wyzwania uczynienia z Chryslera prężnego producenta samochodów. Myślę, że musimy zaryzykować jeszcze raz aby znaleźć rozwiązanie europejskich problemów" - powiedział Marchionne.

Fiat kupił w 2009 r. 20 proc. udziałów w bankrutującym Chryslerze. Inwestycja ta okazała się ze wszech miar właściwym posunięciem. Chrysler wkrótce "stanął na nogi" i umożliwił włoskiemu koncernowi na utrzymanie produkcji w jego europejskich fabrykach, mimo, że nie wykorzystują one obecnie w pełni swego potencjału.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!