PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Fiat w Polsce: jest umiarkowanie dobrze

Autor: pb.pl
20-01-2009 19:31

14 tys. pracowników flagowego zakładu Fiata: Mirafiori w Turynie i 24 tys. z okolicznych fabryk powróciło do pracy po wydłużonej przerwie świąteczno-noworocznej, ale już 2 lutego pójdą na przymusowy urlop. Dyrekcja koncernu bez powodzenia zabiega o wsparcie włoskiego rządu. Nieco inaczej jest w Polsce.

Fiat w Polsce kojarzony jest z produkcją aut osobowych, ale w skład grupy wchodzi też kilku dużych producentów części i komponentów. Ich światowy kryzys nie ominął. - W niektórych naszych spółkach zamówienia spadły i są problemy z utrzymaniem poziomu produkcji - przyznaje w rozmowie z Pulsem Biznesu" Enrico Pavoni, prezes Fiat Auto Poland. W najtrudniejszej sytuacji jest Fiat GM - Powertrain Polska produkujący silniki Diesla m.in. dla Fiata i koncernu General Motors. - W związku ze spadkiem zamówień na samochody zakład musiał ograniczyć produkcję, miał przestoje. Kolejne są niewykluczone - przyznaje Pavoni.
Produkcję musiał też ograniczyć Teksid Iron Poland produkujący odlewy żeliwne. Tej spółce, zdaniem szefa Fiata, zwolnienia na razie nie grożą. - W lepszej sytuacji jest spółka Automotive Lighting Polska. Tu powstają elementy oświetlenia najnowszej generacji, a te nadal dobrze się sprzedają - tłumaczy Enrico Pavoni.

Generalnie w lepszej kondycji są spółki produkujące głównie na potrzeby fabryki Fiat Auto Poland w Tychach, pisze "PB". - Ze względu na lepsze notowania małych aut na światowych rynkach mają się stosunkowo dobrze. - Jestem umiarkowanym optymistą, jeśli chodzi o ten rok. Chcemy w pełni wykorzystać potencjał produkcyjny w Tychach. Planujemy wyprodukowanie ok. 500 tys. aut. Będziemy jednak elastyczni, dopasowując produkcję do wielkości zamówień - mówi szef FAP.

Dalszy wzrost produkcji, o którym mówiło się przed kryzysem, jest wątpliwy. Również o nowych inwestycjach Fiat się nie wypowiada, jednak trzeba pamiętać, że wielkie wydatki w tej spółce właściwie już były. Na uruchomienie produkcji Fiata Pandy i 500 firma wydała 900 mln euro. Na projekt związany z uruchomieniem produkcji modelu Ka - kolejne 210 mln euro wydał Ford. Produkcja wzrosła o 36%, a zatrudnienie 1 500 osób. Obecnie pracuje ich 5800.

Wkrótce do produkcji wejdzie kilka nowych wersji modeli. - Przede wszystkim będzie to Fiat 500 w wersji cabrio. Rozpoczniemy także produkcję Pandy po face liftingu, Nadal też produkowany będzie Fiat 600, znany poprzednio pod nazwą Seicento. W produkcji królować będzie nadal Panda - zaznacza Enrico Pavoni. O kurczący się rynek sprzedaży w Polsce firma chce powalczyć, m.in. wprowadzając do sprzedaży nowe auta. - W tym roku pojawi się odnowione Grande Punto oraz nowe: Doblo i Alfa Romeo - wylicza szef FAP.
Podobał się artykuł? Podziel się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


38 343 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

794 350 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 263 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP