PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Fiat w Polsce - nie taka przerwa długa

Autor: PAP
15-12-2008 16:03
Fiat w Polsce - nie taka przerwa długa

W tyskiej fabryce Fiata nie będzie - w przeciwieństwie do włoskich zakładów tego koncernu - długiej przerwy produkcyjnej, spowodowanej kryzysem w motoryzacji. Fabryka nie będzie wprawdzie pracować w okresie świąteczno-noworocznym, ale taka przerwa ma miejsce w Tychach co roku.

W poniedziałek wszystkie fabryki samochodów koncernu Fiat we Włoszech zostały zamknięte na prawie miesiąc z powodu kryzysu w motoryzacji. W rezultacie tej bezprecedensowej decyzji na przymusowy, płatny urlop do 12 stycznia wysłano ok. 50 tys. pracowników. Podobne działania nie są planowane w Tychach.
"Na razie nie odczuwamy zmniejszenia zamówień z rynków zachodnich, nie ma więc potrzeby ograniczania produkcji. Oczywiście sytuacja jest dynamiczna, dlatego z niepokojem obserwujemy to, co ma miejsce w Europie Zachodniej" ľ powiedział PAP rzecznik Fiat Auto Poland Bogusław Cieślar.

Przypomniał, że na eksport trafia ok. 96 proc. produkcji tyskiej fabryki, gdzie od tego roku, oprócz modeli Fiata, wytwarzane są również małe samochody Forda. Zakład nie odczuwa na razie skutków kryzysu w motoryzacji właśnie dlatego, że specjalizuje się w małych samochodach, na które popyt nie spadł tak bardzo.

Według Cieślara, tegoroczna przerwa produkcyjna w okresie świąt Bożego Narodzenia i Nowego Roku jest porównywalna pod względem długości z poprzednimi przerwami i nie została wydłużona w związku z sytuacją rynkową.

Szefowa "Solidarności" w grupie Fiata, Wanda Stróżyk, powiedziała PAP, że przerwa będzie jednak nieco dłuższa, niż w latach ubiegłych; nie budzi to jednak niepokoju związkowców. W przeszłości przerwy zaczynały się już przed Wigilią, w tym roku przerwa zaczyna się w Wigilię, ale potrwa nieco dłużej, bo ľ według Stróżyk ľ do 6 stycznia. Praca ma być wznowiona dzień później.

Szefowa "S" w fabryce przypomniała, że w ostatnich latach tyski zakład pracował zwykle przez sześć dni w tygodniu, w nadgodzinach. Dopiero w ostatnich tygodniach nadgodzin jest mniej. Cieślar zapewnił, że zamówienia nadal są na tyle duże, że fabryka korzysta z nadgodzin; rezygnacja z nich ľ jak mówił ľ byłaby naturalnym "buforem" w sytuacji kryzysowej.

Cieślar potwierdził, że tegoroczna produkcja tyskiej fabryki będzie zbliżona do zaplanowanej, czyli rzędu 500 tys. samochodów. Jak mówił, jest jeszcze zbyt wcześnie, by przesądzać, czy ta ilość będzie przekroczona, czy też ostatecznie będzie nieco mniejsza.

Po zakończonej w tym roku rozbudowie tyski zakład stał się największą fabryką Fiata w Europie i drugą, po brazylijskiej, na świecie. Roczne zdolności produkcyjne wzrosły do ok. 600 tys. samochodów. Jak szacowano kilka miesięcy temu, w tym roku fabryka wyprodukuje ponad 500 tys. samochodów, wobec 360 tys. w 2007 r. To przede wszystkim modele fiata panda i 500, w coraz mniejszym stopniu fiat 600. Produkowanych od jesieni fordów ka ma być ok. 20 tys.
Podobał się artykuł? Podziel się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 734 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

790 428 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP