Fiat wprowadza na rynek nowy silnik z Bielska-Białej

Fiat wprowadza na rynek nowy silnik z Bielska-Białej
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Produkowany od wiosny w fabryce Fiat Powertrain Technologies w Bielsku-Białej benzynowy silnik samochodowy twinair od września będzie dostępny na wszystkich rynkach, gdzie trafia fiat 500 z Tych, to obecnie kilkadziesiąt krajów.

Docelowo - choć raczej jeszcze nie w przyszłym roku - produkcja tego silnika w bielskiej fabryce sięgnie ok. 450 tys. sztuk rocznie, dając pracę ok. 500 osobom. Przygotowanie i wdrożenie produkcji nowego silnika w Bielsku-Białej kosztowało ok. 350 mln euro.

"Fiat 500 to nasz pierwszy model, w którym został zastosowany nowy silnik. Jednak w niedalekiej przyszłości będziemy dysponować już całą rodziną silników twinair, które będą stosowane także w innych modelach i markach grupy fiat, a być może także w autach innych producentów" - powiedział w piątek dyrektor generalny FPT, Alfredo Altavilla.

Premiera nowego silnika, do produkcji którego inżynierowie grupy Fiat i firm współpracujących przygotowywali się przez dwa lata, odbyła się w piątek w Turynie, gdzie mieści się siedziba koncernu. Silnik jest wprowadzany na rynek w trzy lata od premiery fiata 500. Dotychczas sprzedano ok. 550 tys. egzemplarzy tego modelu, z czego ok. 60 proc. poza Włochami, m.in. w Niemczech, we Francji, Wielkiej Brytanii, ale także np. w Japonii.

Przedstawiciele FPT nie zdradzili, w jakich kolejnych modelach i markach samochodów będzie montowany nowy silnik z Bielska-Białej. Nieoficjalnie wymienia się małe auta koncernów Ford i General Motors. Wielkość produkcji silnika będzie zależała od zapotrzebowania rynku. Przedstawiciele Fiata liczą, że już niebawem ok. 20 proc. sprzedaży fiata 500 będą stanowić egzemplarze z nowym silnikiem.

Dyr. Altavilla nie spodziewa się, by już w przyszłym roku produkcja w bielskim zakładzie osiągnęła docelowy poziom ok. 450 tys. egzemplarzy, jest jednak przekonany, że w miarę wprowadzania twinair do kolejnych modeli i marek, ten pułap z pewnością zostanie osiągnięty.

Produkcję umiejscowiono w Bielsku-Białej - jak tłumaczył dyrektor - nie tylko ze względu na wysoką jakość produkcji tej fabryki, optymalne koszty i dobre relacje z załogą, ale także dlatego, że wytwarzane są tam również silniki diesla (multijet). Skupienie produkcji w jednym zakładzie ma pomóc w optymalnym, elastycznym kształtowaniu produkcji obu rodzajów silników i lepszym zarządzaniu w tym zakresie.

Konstruktorzy FPT przekonują, że benzynowy silnik twinair to rewolucja na rynku. Został zaprojektowany od podstaw, nie jest to modyfikacja już istniejącego modelu. Jest mniejszy (o pojemności 0,9 litra) i lżejszy, dwucylindrowy (tak jak w "klasycznym" fiacie 500 sprzed wielu lat), zużywa mniej paliwa i emituje mniej dwutlenku węgla. Obecna wersja ma 85 koni mechanicznych, ale będą także inne: 65 i 105 koni.

W przyszłości silnik ma być stosowany także m.in. w autach hybrydowych, w połączeniu z zasilaniem elektrycznym, albo w wersji na gaz ziemny.

Według konstruktorów, dwucylindrowy silnik twinair ma lepsze osiągi niż porównywalny silnik czterocylindrowy, zapewnia 30 proc. redukcję zużycia paliwa oraz emisji dwutlenku węgla, ma o 10 proc. niższą masę. Spełnia też europejskie normy czystości spalin.

Przedstawiciele Fiata przekonują, że nowy silnik wpisuje się w strategię koncernu w zakresie ekologii. Oprócz wdrażania innowacyjnych rozwiązań jej częścią jest także edukacja kierowców - z dostępnego w internecie poradnika "eco drive" mogą oni dowiedzieć się, jak jeździć, by oszczędzać paliwo, a tym samym emitować mniej CO2 do atmosfery.

Korzenie bielskiego zakładu, który jest jedynym producentem silników twinair, sięgają XIX wieku. Od lat 50. ubiegłego wieku produkowano tam m.in. silniki do samochodów "Syrena" i silniki do łodzi; od lat 70. także "maluchy" i silniki do nich, a później fiata cinquecento. Od 2003 r. wytwarzany jest tam silnik multijet 1,3 (do 740 tys. egzemplarzy rocznie).

Po 2000 r. bielska fabryka była wspólną własnością Fiata i General Motors (po 50 proc. udziałów), jednak w toku przygotowań do produkcji silnika twinair Fiat odkupił udziały GM. Obecnie zakład FPT w Bielsku-Białej należy w 100 procentach do grupy Fiata.

Docelowo zatrudnienie w bielskim zakładzie, przy produkcji rocznej ok. 450 tys. silników twinair i ok. 740 tys. multijet, ma wynieść ok. 1,3 tys. osób.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Fiat wprowadza na rynek nowy silnik z Bielska-Białej

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!