PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Firmy dealerskie AD 2008

Autor: IBRM Samar, DCG Dealer Consulting
18-11-2008 20:56

Podczas III Konwencji Polskich Dealerów Samochodów ogłoszono po raz drugi listę największych polskich grup dealerskich i dealerów samochodów Top 50. Raport został przygotowany przez Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar oraz firmę doradczą DCG Dealer Consulting pod patronatem Polskiej Izby Motoryzacji (PIM).

Na podstawie list Top 50 (swoje listy mają m.in. USA, Wlk.Brytania, Włochy czy Holandia) obliczany jest przede wszystkim wskaźnik konsolidacji rynku, czyli procentowa wielkość sprzedaży 50 największych firm w stosunku do całego rynku. W okresie, którego dotyczy lista (wrzesień '07 - sierpień '08) wskaźnik ten praktycznie się nie zmienił. W roku 2007 wyniósł on 31,16%, a w roku bieżącym wzrósł o 0,27% do 31,43%.
Także wzrost sprzedaży całego rynku w tym okresie (13,95%) był tylko nieznacznie niższy od wzrostu sprzedaży firm z listy, który wyniósł 14,95%. W pierwszej dziesiątce jest aż 8 wielomarkowych grup dealerskich, w całej pięćdziesiątce takie firmy stanowią dokładnie 50%, w skali całego rynku jedynie około 5-6%.

Ostatni okres nie był najlepszy dla większości dużych dealerów, którzy znajdują się na liście Top 50. Spośród 43 dealerów, którzy byli na liście ubiegłorocznej, aż 31 miało niższy wzrost sprzedaży niż średnia dla całego rynku, a 10 nawet spadek sprzedaży w stosunku do ub.okresu. Najwyższy zanotowany spadek sprzedaży wśród dealerów z listy wyniósł aż 34,2% (Toyota Bielany). Jest to jednak dealer opierający swoją sprzedaż głównie na dużych klientach flotowych, gdzie jeden kontrakt może zdecydować o ogromnych wahnięciach sprzedaży w górę czy w dół.

Jedynie 12 dealerów z listy zwiększyło procentowo swoją sprzedaż bardziej niż średni wzrost całego rynku. Najwyższe wzrosty sięgały 50-60% (grupa Magro, Zasada SA), ale wynikały głównie z pozyskania do struktury nowych obiektów. Największy wzrost sprzedaży osiągnięty na bazie tych samych obiektów co w ub.roku wyniósł 41,2% (Dixi-Car).

Jeśli spojrzeć na listę Top 50 pod względem marek samochodów, to największym przegranym jest Peugeot. Wśród czterech firm dealerskich, które wypadły z listy, aż dwie to jednomarkowe salony tego francuskiego producenta. Peugeot stał się w ten sposób drugą na liście (obok Hondy) marką z pierwszej dziesiątki sprzedaży, która jest reprezentowana jedynie przez dealerów wielomarkowych, z tym, że Honda nie miała swojego reprezentanta także w roku ubiegłym.

Nie był to też najlepszy rok dla największych dealerów Toyoty. Czterech z pięciu dealerów będących na listach w 2007 i 2008 roku zanotowało nominalny spadek sprzedaży.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


40 864 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

798 535 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP