PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Firmy motoryzacyjne proszą premiera o pomoc

Autor: Gazeta Wyborcza
12-12-2008 22:47
Firmy motoryzacyjne proszą premiera o pomoc

Kryzys dopadł polski przemysł motoryzacyjny. Tysiące ludzi mogą stracić pracę w krajowych fabrykach aut i części samochodowych. Zakłady motoryzacyjne apelują do premiera o pomoc. Są to firmy zrzeszone w Związku Pracodawców Motoryzacji (ZPM) wspierane przez Polską Izbę Motoryzacji (PIM), Konfederację Pracodawców Prywatnych "Lewiatan" oraz sekcje pracowników motoryzacji w "Solidarności" i OPZZ.

Przedsiębiorstwa proszą o zwiększenie finansowania zakładów motoryzacyjnych przez państwowe banki, uproszczenie procedur przyznawania pomocy publicznej, a także o wprowadzenie ulg podatkowych od niewykorzystywanej w czasie kryzysu powierzchni produkcyjnej. ZPM apeluje o utworzenie rezerwy z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych na dopłaty do wynagrodzenia wykwalifikowanych pracowników, dla których okresowo nie byłoby pracy. Firmy chcą także zaostrzenia badań technicznych używanych aut i wprowadzenia podatku ekologicznego, który zachęcałby do zakupu nowych, podaje "Gazeta Wyborcza".
Motoryzacja to jeden z filarów polskiej gospodarki. Na samochody i części do produkcji aut przypada aż 16% całego eksportu z Polski.

Pod koniec czerwca w polskich fabrykach motoryzacyjnych pracowało 136 tys. ludzi, o 15 tys. więcej niż rok wcześniej - informuje AutomotiveSuppliers.pl. - W najbliższych tygodniach pracę w tych zakładach straci 2,2 tys. osób.

TRW produkuje części w Częstochowie i zmniejszył już o 700 osób liczbę pracowników terminowych. Zwolnienia grupowe zapowiedzieli Cooper Standard Automotive i Eaton Automotive. Koncern MAN zwalnia z fabryki ciężarówek w Niepołomicach.

Amerykański Remy Automotive, producent rozruszników i alternatorów, postanowił zamknąć zakład w Świdnicy i przenieść się do Meksyku, Korei Płd. i na Węgry. Ciężkie chwile przeżywają pracownicy Wabco, największego na świecie producenta układów hamulcowych do pojazdów ciężarowych, który ma zakład we Wrocławiu. Już na pewno pracę tam straci 290 osób. Przesądzony jest także los 200 z 500 pracowników w wałbrzyskich zakładach firmy NSK produkującej komponenty dla Forda.

W Ciechanowie niemiecki koncern ISE Industries zamyka zakład, w którym niedawno produkowano zderzaki, zawiasy i widełki do skrzyni biegów.

- Kryzys najmocniej odczują poddostawcy. Już teraz u większości zamówienia spadły o 20-25 proc. Wielkie koncerny sprzedają na świecie mniej aut, więc zamawiają mniej komponentów - mówi Agnieszka Błoch z Polskiej Izby Motoryzacji. Jej zdaniem wielkie koncerny w USA i Europie Zachodniej poradzą sobie. - Państwa nie pozwolą im upaść. Ale poddostawcami zatrudniającymi w Polsce tysiące osób nikt się nie będzie przejmował.

Podobał się artykuł? Podziel się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

31 490 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

721 995 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 936 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP