Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Ford uszczęśliwia Rumunię

Autor: Gazeta Wyborcza
07-03-2008 05:40

- Jestem szczęśliwy - mówił premier Calin Popescu Tariceanu, który doprowadził do transakcji mimo obiekcji UE.

Bukareszt sprzedaje Fordowi 72 proc. akcji nowoczesnej fabryki za 57 mln euro. Zdaniem UE cena powinna być o 27 mln euro wyższa, ale Rumuni tłumaczą, że znaleźli inwestora dla zakładów i przyciągnęli na swój rynek już drugi światowy koncern motoryzacyjny - pisze "Gazeta Wyborcza".
Wcześniej sukcesem zakończyło się przejęcie przez Renault producenta aut Dacia. Francuzi zaczęli produkować w Rumunii tanie auto Logan.

Po ostatnich inwestycjach Renault w tym roku z taśm zakładów Dacii ma zjechać ok. 350 tys. samochodów osobowych, prawie pięć razy więcej niż na początku dekady, kiedy rumuńska firma związała się z Francuzami. W tym roku Dacia zacznie produkcję nowego modelu auta Sandero.

Bukareszt ma nadzieję na podobny sukces z inwestycją Forda, który do tej pory z rezerwą podchodził do angażowania się na większą skalę w Europie Środkowej. W Rumunii koncern zamierza zainwestować co najmniej 675 mln euro i produkować minimum 200 tys. aut rocznie.

Jakich? Jeszcze nie wiadomo. Ford wyklucza tylko produkcję auta specjalnie skonstruowanego z myślą o jak najniższej cenie, takiego jak Logan.

Inwestycja Forda to kolejny sygnał, że Europa Środkowa staje się coraz bardziej atrakcyjnym regionem produkcji samochodów. Na początku przyszłej dekady tutejsze fabryki powinny produkować już 4,5-5 mln aut rocznie - prawie jedną trzecią wszystkich produkowanych dziś w Unii.

Cześć koncernów przenosi tu produkcję, aby skorzystać z niższych kosztów robocizny i energii. Np. francuski koncern Peugeot-Citroën zamknął fabrykę w Wlk. Brytanii, kiedy uruchomił zakłady w słowackiej Trnawie.

Opel postanowił, że zakłady w Gliwicach będą jedną z czterech europejskich fabryk koncernu, które na początku przyszłej dekady zajmą się produkcją nowej wersji kompaktowego auta Astra. W Polsce zapanowała radość, ale w Belgii zgrzytali zębami, bo tamtejsza fabryka w Antwerpii straci produkcję Astry.

Spekuluje się, że także Mercedes przeniesie część produkcji do Polski lub Rumunii. Choć w przypadku aut luksusowych marek koszty robocizny nie mają aż takiego znaczenia jak przy tanich samochodach.

Świetnie zdaje sobie z tego sprawę Fiat, który już w czasach PRL uznał, że jesteśmy najlepszym miejscem do produkcji małych aut. Na początku dekady podobną strategię wybrało konsorcjum Toyoty i Peugeot-Citroëna i zainwestowało w Czechach. Za nimi poszło Renault, lokując produkcję nowej wersji małego auta Twingo wyłącznie na Słowenii.

Europa Środkowa przyciąga również inwestycje koncernów z Azji. Japońskie Suzuki swoją jedyną w Europie fabrykę aut ma dziś na Węgrzech i w tym roku chce w niej produkować już 300 tys. pojazdów. Koreański Hyundai/Kia pierwszy zakład w Europie zbudował na Słowacji, a drugi wznosi w Czechach.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

33 338 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

723 623 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 958 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP