Ford Motor najprawdopodobniej w czwartek podpisze umowę z holdingiem Alibaba, która pozwoli koncernowi na sprzedaż samochodów w Chinach za pośrednictwem należącej do Alibaby internetowej platformy zakupowej Tmall - poinformowała w środę agencja Reutera.
- Umowa z Alibabą ma umożliwić Fordowi zajęcie korzystnej pozycji na wschodzącym, chińskim rynku poprzez zwiększenie sprzedaży samochodów za pomocą internetu.
- Samochody kupione przez platformę Tmall będą dostarczane przez dilerów Forda.
- Również oni będą świadczyli usługi serwisowania dla tych aut.
Reprezentanci obu firm, w tym dyrektor wykonawczy Forda - Bill Ford Jr. i obecny szef koncernu Jim Hackett, mają pojawić się w czwartek w Hangczou we wschodnich Chinach, aby podpisać list intencyjny zawierający ramy dla przyszłej współpracy.
Jak informują źródła zaznajomione ze sprawą, umowa z Alibabą ma umożliwić Fordowi zajęcie korzystnej pozycji na wschodzącym, chińskim rynku poprzez zwiększenie sprzedaży samochodów za pomocą internetu.
Doniesienia potwierdził rzecznik Forda - Mark Truby, mówiąc że firma istotnie planuje w czwartek w Hangczou ogłosić ważne decyzje, odmówił jednak bardziej szczegółowych komentarzy, podobnie jak rzeczniczka holdingu Alibaba - Crystal Liu.
Według źródeł cytowanych przez Reutersa, samochody kupione przez platformę Tmall będą dostarczane przez dilerów Forda. Również oni będą świadczyli usługi serwisowania dla tych aut.
Ford będzie również dysponował możliwością skorzystania z najnowszej propozycji sprzedażowej platformy Tmall - wielopoziomowego parkingu będącego jednocześnie sklepem, który firma nazywa "automatem do sprzedaży aut". Klienci, którzy zechcą za jego pośrednictwem dokonać zakupów, będą mogli uprzednio przejrzeć ofertę na swoim telefonie komórkowym i zadecydować o zakupie danego modelu, bądź o chęci skorzystania z jazd próbnych.
Platforma Tmall pozwoli klientom bez zadłużenia zakupić samochód z 10-procentowym wkładem własnym i pozostałą kwotę uregulować w systemie ratalnym za pośrednictwem należącego do Alibaby programu Alipay.
Według Forda, takie rozwiązanie nie powinno być problematyczne dla dilerów samochodowych związanych z marką, bo dzięki platformie Tmall wciąż będą zarabiali na serwisowaniu pojazdów.
Eksperci rynku motoryzacyjnego twierdzą jednak inaczej i zwracają uwagę na fakt, że sprzedaż internetowa może zagrozić dilerom, jeśli jej udział na rynku motoryzacyjnym wzrośnie.
Zdaniem cytowanych przez Reutersa źródeł, analityka danych i wykorzystanie jej w planowaniu sprzedaży nie jest mocną stroną Forda. Przez współpracę z Alibabą koncern ma szansę nadrobić swoje braki w tej dziedzinie w stosunku do konkurencji.
Sprzedaż samochodów w internecie w Chinach wciąż raczkuje - jak wskazują rynkowe analizy, klienci myślący o zakupie nowego auta chcą mieć możliwość zobaczenia, dotknięcia i poprowadzenia samochodu przed dokonaniem transakcji. Tmall, oferując możliwość testowania samochodu zamówionego w internecie, może rozpocząć popularyzację sprzedaży aut w sieci.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Ford z Alibabą będzie sprzedawać samochody w internecie