Formuła 1 musi oszczędzać

Formuła 1 musi oszczędzać
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

W przyszłym roku zespoły Formuły 1 będą musiały zmniejszyć koszty własne o niemal 1/3. Wynika to z ogłoszonego właśnie pakietu daleko idących zmian w przepisach Międzynarodowej Federacji Samochodowej (FIA), podjętych w obliczu światowego kryzysu finansowego.

FIA opublikowała oświadczenie, w którym napisano, że niezależne teamy Formuły 1 będą miały w 2009 r. zmniejszone o połowę koszty zakupu silników, a od 2010 r. dostawy tych silników będą je kosztować 5 mln euro (6,63 mln USD). Testy podczas sezonu będą zabronione, z wyjątkiem piątkowych sesji przed niedzielnymi wyścigami Grand Prix. Od 2010 r. dodatkowego tankowania nie będzie, a wyścigi zostaną skrócone.

FIA ocenia, że nowe "oszczędne" zamierzenia, pozwolą teamom fabrycznym zaoszczędzić w 2009 r. 30%ich budżetów z roku 2008, a niezależne teamy zyskają jeszcze większą redukcję kosztów.

FIA ogłosiła te znaczące zmiany w sytuacji, gdy sport samochodowy stoi nad przepaścią, a fabryki, które są właścicielami połowy zespołów Formuły 1, notują spadek sprzedaży aut i wartości akcji giełdowych. Honda już ogłosiła wycofanie się z rywalizacji w F1, wywołując tym krokiem obawy, że inni wytwórcy samochodów pójdą w jej ślady i zrezygnują przed inauguracją nowego sezonu w Australii, 29 marca.

Aprobując proponowane zmiany, na które zgodziły się wszystkie teamy, Rada FIA oznajmiła, że silniki będą wyregulowane do 18 000 obrotów na minutę i będą musiały starczyć na 3 wyścigi GP, a nie jak dotychczas na 2. Każdy zespół będzie mógł dysponować maksimum 20 silnikami w sezonie, po 8 na każdego z dwóch kierowców i 4 na testy. To połowa z dotąd użytkowanych.

- Silniki będą dostępne dla niezależnych teamów F1 za mniej niż 5 mln euro na zespół w jednym sezonie - napisano w oświadczeniu FIA, wskazując, że chodzi o 2010 r. - Będą one pochodzić od niezależnych dostawców albo będą dostarczane przez firmę gwarantującą kontynuowanie dostaw. Umowy z niezależnymi wytwórcami muszą być podpisane nie później niż 20 grudnia 2008 r. Konstrukcyjnie te same silniki będą użytkowane w 2011 i 2012 r. - głosi oświadczenie FIA. Od stycznia 2009 będą też ograniczenia w kosztach korzystania z tuneli aerodynamicznych, a także w liczbie zatrudnianego personelu podczas wyścigów GP.

Nowy system KERS - odzyskiwania energii kinetycznej, generowanej podczas hamowania, a tworzącej dodatkowe przyspieszenie, nie będzie obowiązkowy w nowym sezonie. - Na rok 2010 FOTA (Formula One Teams Association) rozważa wprowadzenia standardowego systemu KERS - poinformowała FIA, dodając, że oczekuje w tej sprawie propozycji. W dłuższym terminie, FIA i FOTA "przestudiują możliwość stosowania w 2013 r. całkowicie nowego napędu, bazującego na wydajnej energii".
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Formuła 1 musi oszczędzać

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!