PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Formuła 1 musi oszczędzać

Autor: PAP
12-12-2008 22:13

W przyszłym roku zespoły Formuły 1 będą musiały zmniejszyć koszty własne o niemal 1/3. Wynika to z ogłoszonego właśnie pakietu daleko idących zmian w przepisach Międzynarodowej Federacji Samochodowej (FIA), podjętych w obliczu światowego kryzysu finansowego.

FIA opublikowała oświadczenie, w którym napisano, że niezależne teamy Formuły 1 będą miały w 2009 r. zmniejszone o połowę koszty zakupu silników, a od 2010 r. dostawy tych silników będą je kosztować 5 mln euro (6,63 mln USD). Testy podczas sezonu będą zabronione, z wyjątkiem piątkowych sesji przed niedzielnymi wyścigami Grand Prix. Od 2010 r. dodatkowego tankowania nie będzie, a wyścigi zostaną skrócone.
FIA ocenia, że nowe "oszczędne" zamierzenia, pozwolą teamom fabrycznym zaoszczędzić w 2009 r. 30%ich budżetów z roku 2008, a niezależne teamy zyskają jeszcze większą redukcję kosztów.

FIA ogłosiła te znaczące zmiany w sytuacji, gdy sport samochodowy stoi nad przepaścią, a fabryki, które są właścicielami połowy zespołów Formuły 1, notują spadek sprzedaży aut i wartości akcji giełdowych. Honda już ogłosiła wycofanie się z rywalizacji w F1, wywołując tym krokiem obawy, że inni wytwórcy samochodów pójdą w jej ślady i zrezygnują przed inauguracją nowego sezonu w Australii, 29 marca.

Aprobując proponowane zmiany, na które zgodziły się wszystkie teamy, Rada FIA oznajmiła, że silniki będą wyregulowane do 18 000 obrotów na minutę i będą musiały starczyć na 3 wyścigi GP, a nie jak dotychczas na 2. Każdy zespół będzie mógł dysponować maksimum 20 silnikami w sezonie, po 8 na każdego z dwóch kierowców i 4 na testy. To połowa z dotąd użytkowanych.

- Silniki będą dostępne dla niezależnych teamów F1 za mniej niż 5 mln euro na zespół w jednym sezonie - napisano w oświadczeniu FIA, wskazując, że chodzi o 2010 r. - Będą one pochodzić od niezależnych dostawców albo będą dostarczane przez firmę gwarantującą kontynuowanie dostaw. Umowy z niezależnymi wytwórcami muszą być podpisane nie później niż 20 grudnia 2008 r. Konstrukcyjnie te same silniki będą użytkowane w 2011 i 2012 r. - głosi oświadczenie FIA. Od stycznia 2009 będą też ograniczenia w kosztach korzystania z tuneli aerodynamicznych, a także w liczbie zatrudnianego personelu podczas wyścigów GP.

Nowy system KERS - odzyskiwania energii kinetycznej, generowanej podczas hamowania, a tworzącej dodatkowe przyspieszenie, nie będzie obowiązkowy w nowym sezonie. - Na rok 2010 FOTA (Formula One Teams Association) rozważa wprowadzenia standardowego systemu KERS - poinformowała FIA, dodając, że oczekuje w tej sprawie propozycji. W dłuższym terminie, FIA i FOTA "przestudiują możliwość stosowania w 2013 r. całkowicie nowego napędu, bazującego na wydajnej energii".
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


40 608 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

790 428 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP