Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Francja i Niemcy dogadały się co do moto-emisji CO2

Autor: Gazeta Wyborcza
11-06-2008 10:15
Francja i Niemcy dogadały się co do moto-emisji CO2

Dwaj europejscy potentaci motoryzacyjni uzgodnili, jak mają wyglądać nowe unijne przepisy ograniczające emisję dwutlenku węgla z aut.

Po miesiącach zażartych sporów rządy Niemiec i Francji zgodziły się na pomysł Komisji Europejskiej, by w najbliższych latach w Unii zaczął obowiązywać limit emisji CO2 przez nowe samochody. Będzie on wynosił 130 gramów na każdy przejechany kilometr, a nawet 120 g/km, jeśli uwzględnić oszczędności, jakie dadzą lepsze opony, stosowanie biopaliw itp.
Dwa kraje produkujące najwięcej aut w Europie postanowiły jednak, że sposób dojścia do tego limitu będzie inny, niż proponowała Bruksela. Inny, czyli bardziej korzystny dla koncernów francuskich (Renault, PSA) i niemieckich (Daimler Mercedes-Benz, Volkswagen i BMW), pisze 'Gazeta Wyborcza".

Komisja Europejska proponowała, żeby limit 120 g/km zaczął obowiązywać już od 2012 r. Producenci samochodów emitujących ponad 120 g CO2 mieli płacić grzywnę od każdego auta, które przekraczałoby ten limit, proporcjonalną do wielkości przekroczenia. W grę wchodziło nawet 95 euro za każdy gram CO2 ponad limit.

Dla Francuzów, taka propozycja byłaby do zaakceptowania bo już obecnie francuski przemysł samochodowy, który produkuje ponad 3 mln aut rocznie, jest europejskim liderem zmniejszania emisji CO2. Samochody marek Peugeot, Citroen i Renault emitują średnio 142-147 g CO2.

Jednak dla niemieckich producentów propozycja Komisji byłaby katastrofą. Niemiecki przemysł motoryzacyjny (prawie 6 mln aut rocznie) specjalizuje się w produkcji dużych samochodów. Obecne modele koncernu Daimler emitują średnio aż 188 g CO2 na kilometr (to najgorszy wynik w Europie). Auta Volkswagena średnio emitują ok. 166 g/km.

Niemcy postanowiły więc dogadać się z Francją, by wspólnie przygotować własną wersję nowych przepisów. Teraz niemiecka kanclerz Angela Merkel ogłosiła, że kompromis z prezydentem Sarkozym został osiągnięty.

Producenci samochodów dostaną dodatkowe kilka lat "okresu przejściowego" na modyfikację konstrukcji, a kary za przekraczanie limitu emisji będą mniejsze, niż proponowała Komisja.

Protestują organizacje ekologiczne wskazując, że porozumienie to autostrada do klimatycznej katastrofy. Wg nich spowoduje ono, że faktyczny limit emisji CO2 podwyższy się do 138 g na kilometr.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

32 314 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

735 047 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 958 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP