XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

GM ciągle na czele - Toyota druga

GM ciągle na czele - Toyota druga
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

General Motors utrzymał pozycję światowego lidera. Japończycy przegrali ten wyścig o 3 tysiące aut!

Tydzień temu w Detroit prezes Toyoty Katsuaki Watanabe nisko się kłaniał i przyjmował gratulacje, podaje Rzeczpospolita. Szef firmy był przekonany - jak wszyscy wokół - że jego koncern odebrał General Motors pozycję lidera na światowym rynku motoryzacyjnym. Zmęczony prezes GM Rick Wagoner zapowiadał odbicie pierwszego miejsca już w tym roku.

Wczoraj okazało się, że GM pozostał jednak liderem, sprzedając o niespełna 3,5 tys. aut więcej niż Japończycy - czyli z dokładnością co do jednego pojazdu 9 369 524 sztuki. Toyota, która na początku stycznia informowała o sprzedaży w przybliżeniu 9,37 mln aut, skorygowała tę liczbę do 9,366 mln. Dla GM jest to wzrost o 3%, dla Toyoty o 6%, pisze Rzeczpospolita.

Dla amerykańskiego koncernu powodów do triumfu jest kilka - nie tylko utrzymanie palmy pierwszeństwa. Porażka w setną rocznicę istnienia byłaby dotkliwa, ale najbardziej liczy się to, że mimo bardzo trudnych warunków w USA - na głównym rynku GM - koncernowi z Detroit udało się osiągnąć drugi najlepszy wynik w historii. W 1978 r. firma znalazła nabywców na 9,55 mln aut.

Najlepsze rezultaty udało się Amerykanom osiągnąć na tych rynkach, których nie dotknął jeszcze światowy kryzys finansowy. W Chinach GM sprzedał ponad milion aut, a w Rosji podwoił sprzedaż, znajdując nabywców dla 258 tys. samochodów.

Dla GM sprzedaż poza USA stanowi ok. 59% całości. Koncern narzeka tylko, że praktycznie nie ma dostępu do obwarowanego barierami rynku japońskiego, gdzie naturalnie króluje Toyota. GM od kilku lat stara się zmniejszyć uzależnienie od rynku amerykańskiego, wiele inwestując za granicą, w tym w Polsce, Chinach i Rosji. W USA zamyka zaś fabryki. Gros inwestycji Toyoty to głównie rynek USA, chociaż buduje zakłady także w Indiach, Chinach i Rosji. Analitycy natomiast przewidują wzrost sprzedaży na całym świecie oprócz USA.

Ważna część batalii między GM a Toyotą rozegra się także w Polsce, pisze Rz. W kraju nad Wisłą w ub.r. znalazło się ok. 294 tys. chętnych na nowe pojazdy. To o ponad 2% więcej niż rok wcześniej. Zdaniem Carla Petera Forstera, prezesa GM Europe, Polska będzie w tym roku jednym z najważniejszych rynków dla tego koncernu. Forster nie ukrywa jednak, że niepokojący jest szybki wzrost kosztów pracy w naszym kraju. - Rozumiem, że płace muszą rosnąć i będą dążyły do zrównania z zarobkami w Unii, ale dzieje się to zaskakująco szybko - dodał. Najpopularniejszym autem Toyoty w Polsce jest yaris (11,7 tys. /2007 r.), a GM - astra (7,25 tys.).
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: GM ciągle na czele - Toyota druga

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!