XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

GM FSO ma problem z narodzinami

GM FSO ma problem z narodzinami
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Kwestia lokalizacji produkcji części do Chevroletów oraz starania o partnera finansowego opóźniają start nowej spółki.

Warszawska FSO od kilku miesięcy czeka na zakończenie związku z koncernem General Motors (GM). Na początku listopada 2007 r. Janusz Woźniak, prezes spółki, sugerował, że nowa firma produkcyjna rozpocznie działalność w grudniu. Tak się jednak nie stało - do dziś. Według informacji "Pulsu Biznesu", są dwie główne przyczyny.

- Od kilku miesięcy trwają dyskusje dotyczące lokalizacji produkcji części do chevroletów. Zarząd chce, by jak najwięcej zleceń otrzymywały spółki zależne FSO. Ukraińcy mają nieco inne zdanie w tej sprawie. Poza tym UkrAvto, główny akcjonariusz FSO, oraz GM, który zanotował w 2007 r. gigantyczną stratę, szukają partnera finansowego do przedsięwzięcia w Polsce - twierdzi nasz informator z FSO.

Oficjalnie przedstawiciele spółki nabrali wody w usta.

- Grudzień nie stanowił jakiejś konkretnej daty granicznej. Wszystko jest na dobrej drodze - enigmatycznie uspokaja Krystyna Danilczyk, rzecznik spółki.

We wrześniu 2007 r. w Warszawie zarejestrowano spółkę FSO Bis, która ma być wehikułem nowego sojuszu z GM. Miesiąc później walne zgromadzenie dało kierunkową zgodę na wniesienie części majątku FSO do nowej spółki.

Teraz potrzebna jest uchwała FSO Bis w sprawie podwyższenia kapitału zakładowego poprzez wyemitowanie 1 mld 89 mln akcji serii A o wartości nominalnej 1 zł każda. Emisja jest skierowana do FSO, która w zmian wniesie do nowej spółki majątek produkcyjny. Dzięki temu FSO będzie miało 60 proc. kontroli w akcjonariacie. Pozostałe 40 proc. ma objąć koncern GM. W planach jest więc także emisja akcji serii B, którą obejmą Amerykanie w zamian za prawa do produkcji samochodów oraz wkład gotówkowy.

Czasu pozostało jednak niewiele. Tylko do 19 kwietnia ważna jest październikowa uchwała dająca zgodę na wniesienie przez FSO majątku do nowej spółki. Później wszystko trzeba byłoby powtórzyć.

Tymczasem w FSO zapewniają, że opóźnienia w powołaniu spółki nie mają wpływu na działalność fabryki. Do końca lutego FSO wyprodukowało 15 tys. lanosów oraz 3,2 tys. chevroletów aveo.

- Nasz plan jest niezagrożony. Przewiduje wyprodukowanie w tym roku po 70 tysięcy lanosów i chevroletów oraz 90 tys. zestawów montażowych - informuje Krystyna Danilczyk.

Na razie na Ukrainie i w Rosji (główne rynki FSO) lepiej sprzedają się lanosy niż chevrolety.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: GM FSO ma problem z narodzinami

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!