PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Goodyear zmienił koło w kulę

Autor: WNP.PL (PIM)
09-03-2016 21:18
Goodyear zmienił koło w kulę
Fot. mat. pras.

Silniki w kołach to już nie najnowszy pomysł. Goodyear poszedł dalej - zmienił koło w kulę, otoczoną drukowaną w 3D oponą i oddzieloną od nadwozia poduszką magnetyczną.

Napęd elektryczny umożliwia, a w niektórych wypadkach nawet wymusza zmiany w klasycznej budowie samochodu. Producenci wykorzystują więc prace nad elektrycznymi samochodami do wykazania swojej wyobraźni i technicznego zaawansowania. Czasami producenci samochodów odlatują na orbity technicznej dostępności, które rachunek ekonomiczny trzyma lata świetlne od ziemi. Tym razem w bajkową podróż zabiera nas Goodyear swoją oponą Eagle-360. To już nie obręcz, ale kula – zamknięta ze wszystkich stron struktura, mogąca się toczyć w dowolną stronę i  zmieniać kierunek jak jej się podoba. Kwestia ciasnych miejsc parkingowych czy zawracania w niewielkich przestrzeniach odchodzi do lamusa. Ilość miejsca potrzebna pojedynczemu samochodowi w mieście zmniejsza się więc znacząco, co przy rosnącej liczbie aut ma swoje znaczenie.

Goodyear zapewnia, że to nie tylko rewolucja pod względem zwrotności, ale także poprawa bezpieczeństwa. W kuli opony znajdą się czujniki, pozwalające rejestrować warunki drogowe, w tym pogodę i stan nawierzchni, a następnie przekazywać te informacje do samochodu, ale też do innych pojazdów, co pomoże zwiększyć bezpieczeństwo. Wykorzystując zaprojektowaną przez markę technologię monitorowania kluczowych aspektów funkcjonowania opony, mierniki będą też rejestrować i regulować zużycie bieżnika, aby wydłużyć żywotność produktu.

Goodyear chce także zmienić sposób produkcji i drukować oponę w 3D, co ma dać możliwość dopasowania jej do indywidualnych potrzeb regionu, który zamieszkuje użytkownik. Sam dobór bieżnika w oponie musi być niestandardowy, bo skoro jak piłka może się ona toczyć w dowolną stronę, to wszelkiego typu wzdłużne elementy, takie jak „centralne żebra” nie mają racji bytu. Toczona w każdą stronę piłka – opona musi mieć równie dobre właściwości.

W tym wypadku Goodyear sięgnął po wzory z natury. Rzeźba bieżnika naśladuje kształtem organizm morski – koral mózgowy, a wielokierunkowe bloki i rowki pomagają stworzyć bezpieczną przestrzeń kontaktową. Dno rowka ma strukturę naturalnej gąbki, która sztywnieje, gdy jest sucha, natomiast pod wpływem wody mięknie. Dzięki działaniu siły odśrodkowej, faktura ta absorbuje również wodę i odprowadza ją z bieżnika, co zmniejsza ryzyko aquaplaningu i pozwala uzyskać pożądane właściwości jezdne.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


38 582 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 164 107 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 715 ofert w bazie

2 782 171 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP