Grzywna dla Mercedesa w Chinach za monopolistyczne praktyki

Grzywna dla Mercedesa w Chinach za monopolistyczne praktyki
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Mercedes Benz został w Chinach ukarany grzywną wysokości 350 milionów juanów (57 mln dolarów) za sprzeczne w tym kraju z prawem praktyki cenowe - poinformowała w czwartek chińska agencja prasowa Xinhua.

Jest to rezultat jednego z wielu śledztw w sprawie naruszania przepisów antymonopolowych. Mercedesa ukarano za narzucanie dealerom minimalnych cen, jakich mogą żądać za samochody i części zamienne. Agencja Associated Press zwraca uwagę, że takie ustalanie cen minimalnych jest powszechną praktyką w wielu krajach, ale chińskie władze uznały, iż narusza to zasady wolnej konkurencji.

Podobnymi śledztwami objęto w Chinach w ciągu ostatnich dwóch lat firmy motoryzacyjne, technologiczne, zakłady przemysłu mleczarskiego, najwyraźniej chcąc wymusić obniżki cen - pisze AP. Zagraniczni biznesmeni uważają, że traktuje się ich nie fair. Izba Handlowa USA sugerowała w zeszłym roku, że Pekin narusza swe zobowiązania, dotyczące wolnego handlu.

Władze chińskie obiecują zwiększenie efektywności gospodarki przez otwieranie różnych gałęzi przemysłu na konkurencję prywatną i zagraniczną. Równocześnie Pekin stara się jednak kreować "narodowych championów" w takich dziedzinach jak motoryzacja, telekomunikacja, czy przemysł lotniczy. Koła biznesowe twierdzą, że w rzeczywistości wykorzystuje się przepisy antymonopolowe i inne regulacje do osłaniania przedsiębiorstw chińskich przed konkurencją.

W lutym amerykański producent układów scalonych Qualcomm Inc. został w Chinach ukarany grzywną wysokości 6 miliardów juanów (975 mln USD) za - jak to ujęto - wykorzystywanie dominującej pozycji na rynku technologii bezprzewodowych i pobieranie zawyżonych opłat licencyjnych. Chiny są największym na świecie producentem telefonów komórkowych i innych urządzeń bezprzewodowych; Pekin wielokrotnie skarżył się na wysokie koszty licencji technologicznych.

Grzywny za praktyki antymonopolowe płaciły już w Chinach takie firmy jak Audi, Chrysler i grupa japońskich producentów samochodowych części zamiennych.

Koła biznesu z zadowoleniem powitały wprowadzenie w Chinach przepisów antymonopolowych w 2008 roku, obiecując sobie większą przejrzystość warunków prowadzenia działalności gospodarczej. Później zaczęły się jednak pojawiać zarzuty, że przepisy te są bardziej rygorystycznie egzekwowane wobec firm zagranicznych niż wobec ich lokalnych rywali.

Władze chińskie zaprzeczają, jakoby firmy zagraniczne były traktowane nie fair.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Grzywna dla Mercedesa w Chinach za monopolistyczne praktyki

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!