Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Hossa na rynku części zamiennych

Autor: Rzeczpospolita
08-05-2008 07:12
Hossa na rynku części zamiennych

Na naprawę i utrzymanie aut Polacy wydają rocznie 15 mld zł Przeciętny kierowca zostawia w warsztacie samochodowym już ponad 950 zł. A będzie więcej.

Jak wynika z szacunków „Rzeczpospolitej”, tylko na wszelkiego rodzaju podzespoły do bieżących napraw silników, zawieszenia czy karoserii posiadacze samochodów wydali w ubiegłym roku ponad 12 mld zł.
Kolejne 2 mld zł poszły na opony, których wymiana jest co kilka lat niezbędna, a pół miliarda pochłonęły wydatki na oleje i smary. Łącznie daje to kwotę 14,5 mld zł – o 1,3 mld zł więcej niż w poprzednim roku. Oznacza to, że każdy właściciel samochodu wydaje na niezbędne naprawy i części eksploatacyjne 967 zł rocznie.

Wzrost wydatków na konserwację i naprawy pojazdów wynika z tego, że tylko w ubiegłym roku na drogach pojawiło się 1,3 mln samochodów (nowych i używanych). Według szacunków Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego w Polsce jest zarejestrowanych około 15 mln aut osobowych. Tymczasem na złomowiska trafiło, według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów, zaledwie 155 tysięcy sztuk wszelkich pojazdów, w tym także motorowerów i przyczep.

Według Alfreda Frankego, szefa firmy Motofocus zbierającej dane o rynku części zamiennych, większe zakupy części to nie tylko efekt sprowadzania coraz większej liczby starych samochodów zza granicy. Wzrasta też świadomość techniczna użytkowników. Jak ocenia Motofocus, częstotliwość profilaktycznych wizyt w serwisach wzrosła w ostatnim roku o połowę. Już 15 proc. wszystkich odwiedzin w warsztatach nie ma na celu naprawy, ale dbałość o maszynę. Według Alfreda Frankego może to być związane z coraz częstszymi akcjami darmowych sezonowych przeglądów stanu technicznego samochodów, a także rosnącą rolą serwisów autoryzowanych. Ludzie, którzy kupili pierwszy w życiu samochód, wybierając kilkuletni model sprowadzony z Zachodu, nie dokonują samodzielnie napraw, ale zdają się na profesjonalny serwis, co podnosi obroty warsztatów.

Nową tendencją na rynku części i akcesoriów jest rosnąca sprzedaż dodatków podnoszących walory auta. Według Ireneusza Rychlińskiego, szefa obsługi posprzedażnej w Dixi-Car, raszyńskim salonie Opla i Chevroleta, od niedawna rośnie zainteresowanie klientów zakupem oryginalnych akcesoriów samochodowych, np. bagażników dachowych czy rowerowych.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

35 202 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

720 471 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 936 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP