PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj
  • Strefa premium

Ile rynku dla publicznych stacji ładowania pojazdów elektrycznych?

Autor: wnp.pl (Ireneusz Chojnacki)
16-03-2017 16:24 |  aktualizacja: 16-03-2017 17:12
Ile rynku dla publicznych stacji ładowania pojazdów elektrycznych?

Ekologiczny transport oparty na energii elektrycznej ma przez sobą ogromną przyszłość i w najbliższych latach zmieni rzeczywistość na polskich drogach - mówi Rafał Czyżewski.

Fot. mat. pras.

W Polsce użytkuje się około 750 elektrycznych samochodów osobowych, co nie pozwala na  budowę sieci ładowania. Bez niej trudno jednak myśleć o rozwoju elektromobilności w naszym kraju. Jak wyjść z tego zapętlenia?

Firma Greenway Infrastructure Poland jako pierwsza zdecydowała się na inwestycję w sieć stacji szybkiego ładowania w Polsce. Jej prezes, Rafał Czyżewski, w rozmowie z wnp.pl mówi o przyjętym na polskim rynku modelu biznesowym, finansowaniu i perspektywach tej branży.  

W grudniu ub.r. nasz kraj obiegła informacja, że firma Greenway zbuduje w Polsce 75 stacji szybkiego ładowania samochodów elektrycznych. Kto w istocie ma inwestować w te stacje i czy wskazany plan ilościowy jest aktualny?

- Projekt realizowany jest przez firmy Greenway Infrastructure Slovakia i Greenway Infrastructure Poland, wchodzące w skład grupy o nazwie Voltia. W zeszłym roku Komisja Europejska przyznała nam 3,3 mln euro dotacji z programu Connecting Europe Facility (CEF) na stworzenie 85 publicznych stacji szybkiego ładowania pojazdów elektrycznych przy głównych korytarzach transportowych na Słowacji i w Polsce. W ramach zawartej umowy z Komisją mamy także przygotować analizy wpływu tej infrastruktury na funkcjonowanie transportu elektrycznego.

W Polsce ma powstać 75 z tych 85 stacji. W zeszłym roku uruchomiliśmy pierwszą stację ładowania Greenway w Polsce, w warszawskiej Galerii Mokotów.

Dotacje unijne w pełni zaspokajają zapotrzebowanie na kapitał niezbędny do zbudowania sieci Greenway w Polsce?

- Środki z programu CEF pozwalają na sfinansowanie w całości budowy samej infrastruktury, ale potrzebny jest też nasz wkład związany z organizacją i promowaniem projektu oraz wykonaniem niezbędnych analiz. Dodatkowo zakładamy, że finansować będziemy z własnych środków koszty operacyjne funkcjonowania tej infrastruktury i świadczenia na niej usług naszym klientom.  

Gdzie konkretnie i na jakich zasadach będziecie lokować następne stacje w Polsce?

- O lokalizacjach rozmawiamy z kilkoma grupami podmiotów. Należą do nich galerie handlowe, zlokalizowane przy drogach wylotowych z dużych miast, sieci stacji benzynowych zainteresowane wejściem na rynek usług ładowania pojazdów elektrycznych, a także bary szybkiej obsługi i hotele. 

W dalszej części czytaj m.in.:
  • Jak wygląda model biznesowy przyłączania stacji do sieci energetycznych;
  • Co z koncesją na obrót energią elektryczną;
  • W jaki sposób planowana będzie komercyjna sprzedaż;

wnp.pl - portal gospodarczy

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!




SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


40 504 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 764 ofert w bazie

2 782 330 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP