XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Importujemy coraz młodsze samochody

Importujemy coraz młodsze samochody
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

W tym roku padnie rekord importu aut używanych z Unii Europejskiej. Tylko w ciągu 8 miesięcy do rejestracji w izbach celnych zgłoszono przeszło 763 tys. aut. Do końca roku będzie ich pewnie ponad milion.

Dziś auto przywożone z krajów UE ma średnio 8 lat, a jeszcze w 2006 r. miało ich aż 11. Nic więc dziwnego, że szybko rośnie jego wartość. Pod koniec sierpnia za taki samochód płaciliśmy średnio już ponad 16 tys. zł, a jeszcze kilka lat temu było to przeciętnie zaledwie kilka tysięcy.

Dzięki temu już co trzecie auto w Polsce ma mniej niż 10 lat. Co prawda w Europie Zachodniej ich odsetek jest dwa razy wyższy i wynosi 70%, ale eksperci są przekonani, że powoli doganiamy bogatą Unię. - Dojście do poziomu unijnego zajmie nam 10 lat pod warunkiem szybkiego rozwoju gospodarki i dalszego wzrostu płac - uważa Leszek Lerch, analityk rynku samochodowego z firmy Ernst & Young.

Oficjalne statystyki trendu na razie nie pokazują, pisze dziennik 'Polska". Z danych GUS i Centralnej Ewidencji Pojazdów wynika, że w 2007 r. średni wiek zarejestrowanego u nas auta wyniósł nieco ponad 14 lat i był wyższy niż w 2006 r. Statystyki są jednak nieprecyzyjne, bo nie uwzględniają szarej strefy demontażu aut. - Od 6 lat w Polsce co roku nielegalnie rozbiera się ok. 800 tys. pojazdów - mówi Adam Małyszko, prezes stowarzyszenia Forum Recyklingu Samochodów (FORS). - Auta te nadal figurują w statystykach, bo nikt ich nie wyrejestrowuje. W ten sposób zawyża się średni wiek samochodów w Polsce - podkreśla Małyszko.

Oznacza to, że nawet kilka milionów aut to martwe dusze pozostające w rejestrach, choć od dawna niejeżdżące po drogach. Z każdym rokiem ich struktura wiekowa się pogarsza, a to jeszcze bardziej zakłamuje statystki. Efekt? Wg danych na 14,5 mln zarejestrowanych samochodów, aż co trzeci ma od 16 do 30 lat.

Z tego co najmniej kilkaset tysięcy to martwe dusze, nielegalnie rozebrane i zezłomowane na części. Niektórzy trzymają w garażach stare zdezelowane samochody, których nie używają i są właściwie bezkarni, bo sankcje w wysokości 800 euro za brak OC i odholowanie pojazdu (którego zresztą często już nie ma) grożą praktycznie tylko w przypadku kontroli drogowej, pisze "Polska".

Z danych FORS wynika, że złomowane w Polsce legalnie auta mają średnio 16,5 roku, czyli są dwa razy starsze niż przeciętne auto importowane z UE. Rocznie w Polsce złomuje się ok. 1 mln aut (z czego ok. 800 tys. nielegalnie, tylko niecałe 200 tys. zostaje wyrejestrowanych z powodu zezłomowania) i mniej więcej tyle samo sprowadzamy z UE. Rachunek jest prosty - prywatny import przyczynia się do odmładzania parku samochodowego w naszym kraju, chociaż oficjalne dane temu przeczą.

O tym, że jeżdżące w Polsce auta nie są wcale tak stare, jak wynika ze statystyk, świadczą też informacje dotyczące klientów firm ubezpieczeniowych. Dziennik "Polska" uzyskał dane z Link4 i Commercial Union, z których wynika, że średnia wieku ubezpieczonego pojazdu wynosi ok. 10,5 roku, a więc o 4 lata mniej od rynkowej.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Importujemy coraz młodsze samochody

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!