PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Inwazja e-samochodów wyłączyłaby światło

Autor: wnp.pl (AG)
16-05-2012 13:43

Załóżmy, że mamy w Polsce system zachęt do kupna samochodów elektrycznych i hybryd. Ludzie kupują na potęgę. Aut jest dużo: kilka-, kilkanaście tysięcy. Pewnego wieczoru los sprawia, że niemal wszystkie naraz są podłączane do sieci i ładowane. I co? Blackout? Czy istnieje niebezpieczeństwo, że zabraknie prądu? Czy polski system energetyczny jest przygotowany do inwazji e-aut?? Takie pytanie padło podczas sesji Europejskiego Kongresu Gospodarczego dotyczącej e-mobility.

Okazuje się, że polski system energetyczny dziś nie jest gotowy do zaspokojenia zwiększonego zapotrzebowania na prąd do ładowania dużej liczby samochodów elektrycznych. Krzysztof Karolczyk, dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju Fortum Power & Heat Polska, przekonuje, że w ciągu 1 - 2 lat nie grozi nam gwałtowny przyrost "e-mobility". Zakładane są jednak inwestycje, które zwiększą możliwości sieci o 28 ys. MW, z czego ponad 20 tys. to źródła nowoczesne, mówi dyrektor Karolczyk dodając, ze najważniejsza jest budowa systemu inteligentnego umożliwiającego przepływ energii w obu kierunkach.
Fortum wspiera już takie działania np. w Sztokholmie gdzie przepływ energii odbywa się w wielu kierunkach. Żródła podstawowe uzupełniają tysiące mikroźródeł należących do drobnych użytkowników sieci, klientów działających w jednym systemie. Przy dużym obciążeniu, można wykorzystywać wszystkie elementy, a nawet baterie samych aut. O to chodzi w nowoczesnych układach, w razie potrzeby bateria samochodu jest ładowana, ale w razie konieczności energia zakumulowana w bateriach jest oddawana do sieci. Polskie prawo na razie nie jest rozwinięte w tym zakresie i nie ma możliwości tworzenia inteligentnej sieci ale w przyszłości z pewnością się to zmieni.

Jak potwierdza Grzegorz Grabowski, Członek Zarządu i dyrektor handlowy PKP Energetyka rezerwy mocy nie pozwoliłyby podłączyć do sieci jednocześnie wielu tysięcy samochodów elektrycznych. - Takiej ilości nie mamy i do 2016 r. raczej mieć nie będziemy. Konieczne jest stworzenie systemu, w którym odbiorcy energii będą jednocześnie jej dostawcami. Przy tym polityka państwa musi musi być tak budowana, aby były zachęty do kupowania e-aut ale również do budowy alternatywnych źródeł (np. fotowoltaika).

Dyrektor Grabowski zauważył, że dyskusja o e-mobility toczy się obok rozwiązań nt. e-train . Przedstawiciel szefostwa PKP Energetyka przypomina, że wiele lat temu. pokazując pierwszy elektrowóz, również wszyscy przyjmowali to z niedowierzaniem. Dzisiaj transport kolejowy zdominowany jest właśnie przez pojazdy elektryczne i nikogo to nike dziwi. - Analizujemy możliwości "zelektryfikowania" całej drogi obywatela do pracy - podjeżdża na dworzec e-samochodem, przesiada się się do e-pociagu i na kolejnym dworcu przesiada się do wypożyczonego e-pojazdu, tramwaju, trolejbusa.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


40 864 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

798 535 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP