PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Jak daleko do polskiego e-mobility?

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
18-05-2011 22:20
Jak daleko do polskiego e-mobility?

Założenia Narodowego programu rozwoju gospodarki niskoemisyjnej przewidują m.in. różne rozwiązania, które będą sprzyjać promocji "zielonych" środków transportu, czyli pojazdów elektrycznych, hybrydowych i z wysokosprawnymi silnikami lub na paliwa alternatywne - powiedział Zbigniew Kamieński, wicedyrektor Departamentu Rozwoju Gospodarki Ministerstwa Gospodarki podczas debaty "E-mobility - nowy trend w motoryzacji" III Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

Założenia te przyjął niedawno Komitet Europejski, a Rada Ministrów zatwierdzi je prawdopodobnie w przyszłym roku.
Może to być początkiem większego zainteresowania także polskich konsumentów nowoczesnymi, „ekologicznymi” samochodami, choć istnieje szereg innych uwarunkowań.

Racjonalne obawy

Z badań rynkowych Ernst&Young wynika, że na świecie utrzymuje się wysoki poziom sceptycyzmu do użytkowania samochodów zasilanych silnikami elektrycznymi (60-70 proc. w zależności od kraju), a niski gotowości ich zakupu (20-30 proc.) i to pod warunkiem, że ich cena będzie korzystna i porównywalna do aut z napędem tradycyjnym – mówił Leszek Lerch, dyrektor Działu Doradztwa dla Branży Motoryzacyjnej w Polsce tej firmy doradczej.

- Samochody tego typu postrzega się nawet w krajach zachodnich jako swego rodzaju gadżet dla osób, które mogą sobie pozwolić na drugie lub trzecie auto w rodzinie.

Zdaniem Lercha, „pociąg zmian” jednak ruszył i nabiera rozpędu. Wszystkie największe koncerny już oferują auta z napędem elektrycznym lub wkrótce je wprowadzą na rynek. Ważnym impulsem do dalszego rozwoju tej koncepcji rozwoju motoryzacji stanie się niedawno ogłoszona przez Komisję Europejską „Biała księga transportu.” Zakłada się w niej m.in., że do 2030 roku w centrach miast mają być użytkowane tylko auta z napędem elektrycznym lub hybrydowym.

Według Toru Hashimoto, prezesa Mitsubishi Motor R&D Europe, ta niska akceptacja ma też źródła w obawie przed niezawodnością e-aut oraz krótkim dystansem, jaki mogą pokonywać (ok. 150 km), choć badania z rynku niemieckiego dowodzą też, że w miastach 80 proc. właścicieli pokonuje dziennie dystans do 40 km. Zapewnił on, że koncern pracuje nad rozwojem ogniwa nowej generacji, które wydłuży zasięg jednej jazdy po pełnym doładowaniu prądem.

Jak wynika z doświadczeń Toyoty, która już w 1997 roku wprowadziła na rynek pierwsze masowo produkowane auto hybrydowe (z napędem konwencjonalnym, wspomaganym silnikiem elektrycznym z odzyskiwanej energii kinetycznej), jego użytkownicy w pełni je zaakceptowali.

- Rozwiązanie hybrydowe w Priusie umożliwia pokonywanie dowolnych dystansów – mówił Witold Nowicki, dyrektor handlowy Toyota Motor Poland – Produkt ten jest doskonalony w kolejnych generacjach, a od przyszłego roku także w Polsce wprowadzimy do sprzedaży to auto w wersji plug in, czyli z doładowaniem zewnętrznym energią elektryczną.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 980 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

784 838 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP