Jak promować elektromobilność: zwolnienia z VAT, ale bez dopłat do samochodów

Jak promować elektromobilność: zwolnienia z VAT, ale bez dopłat do samochodów
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Chcąc promować elektromobilność powinniśmy wpuścić samochody elektrycznych na buspasy, zwolnić je z opłat parkingowych w centrum miast, zwolnić samochody elektryczne z akcyzy i podatku VAT. W polskich warunkach nierealnym pomysłem są dopłaty do zakupu pojazdów elektrycznych - mówi wnp.pl Marcin Korolec, prezes Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznej, były minister środowiska.

Jakie są warunki rozwoju elektromobilności w Polsce?


- Dziś są bardzo trudne. Zgodnie z danymi Instytutu Samar mamy zarejestrowanych 465 pojazdów elektrycznych. Ministerstwo Energii przedstawiło projekt ustawy promującej samochody elektryczne w Polsce, która ma pomóc w wykonaniu bardzo ambitnego planu miliona samochodów elektrycznych w Polsce w perspektywie roku 2025. Mam nadzieję, że ta ustawa, oby uchwalona jak najszybciej, będzie impulsem dla rozwoju tej branży w Polsce.

To jest plan ambitny - ale czy realny?


- Projekt ustawy zakłada cały szereg zachęt organizacyjnych, jak wpuszczenie samochodów elektrycznych na buspasy, zwolnienie z opłat parkingowych w centrum miasta i zwolnienie samochodów elektrycznych z akcyzy. Chciałbym przypomnieć urzędnikom i ministrowi finansów, że istnieje taki podatek jak VAT i samochody elektryczne powinny być zwolnione z podatku VAT. O to będziemy wnioskować w trakcie konsultacji społecznych.

Jakie zachęty są w innych krajach, które warto wprowadzić w Polsce?


- Zwolnienie z podatku VAT w polskich warunkach jest to pomysł ambitny, ale wykonalny. Nie wierzę w dopłaty bezpośrednie, trudności budżetu są znane i tego nie postulujemy. W innych państwach zdarzają się takie dopłaty jak 7 tys. euro do samochodu elektrycznego w Niemczech czy jeszcze większe kwoty w Norwegii czy Holandii. Polska nie jest dziś w czołówce państw rozwijających elektromobilność, ale wierzę, że dobry system zachęt, np. zwolnienie z podatku VAT, wprowadzi nas na solidną pozycję w peletonie.

Trwają prace zmierzające do produkcji własnego samochodu elektrycznego w Polsce. To realny pomysł?


- Korzyści z transformacji transportu spalinowego w kierunku elektromobilności daleko wykraczają poza sukces tej czy innej pojedynczej inicjatywy gospodarczej. W 2015 r. polska zaimportowała ropę naftową za ok. 10 mld dolarów, czyli ok. 40 mld zł. Gdybyśmy umieli połowę tej sumy przerzucić na transport elektryczny, to by oznaczało, że PKB Polski wzrósłby o ok. 1 proc. To jest wymiar tej rewolucji przemysłowej i gospodarczej, jaką jest elektromobilność. Oczywiście trzymam kciuki za tę czy inną pojedynczą inicjatywę , ale rzeczywisty wymiar gospodarczy wynika z makroskali tej transformacji.


Rozmawiał: Dariusz Ciepiela
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Jak promować elektromobilność: zwolnienia z VAT, ale bez dopłat do samochodów

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!