PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Jak promować elektromobilność: zwolnienia z VAT, ale bez dopłat do samochodów

Autor: WNP.PL (Dariusz Ciepiela)
31-05-2017 10:47

Chcąc promować elektromobilność powinniśmy wpuścić samochody elektrycznych na buspasy, zwolnić je z opłat parkingowych w centrum miast, zwolnić samochody elektryczne z akcyzy i podatku VAT. W polskich warunkach nierealnym pomysłem są dopłaty do zakupu pojazdów elektrycznych - mówi wnp.pl Marcin Korolec, prezes Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznej, były minister środowiska.

Jakie są warunki rozwoju elektromobilności w Polsce?


- Dziś są bardzo trudne. Zgodnie z danymi Instytutu Samar mamy zarejestrowanych 465 pojazdów elektrycznych. Ministerstwo Energii przedstawiło projekt ustawy promującej samochody elektryczne w Polsce, która ma pomóc w wykonaniu bardzo ambitnego planu miliona samochodów elektrycznych w Polsce w perspektywie roku 2025. Mam nadzieję, że ta ustawa, oby uchwalona jak najszybciej, będzie impulsem dla rozwoju tej branży w Polsce.

To jest plan ambitny - ale czy realny?


- Projekt ustawy zakłada cały szereg zachęt organizacyjnych, jak wpuszczenie samochodów elektrycznych na buspasy, zwolnienie z opłat parkingowych w centrum miasta i zwolnienie samochodów elektrycznych z akcyzy. Chciałbym przypomnieć urzędnikom i ministrowi finansów, że istnieje taki podatek jak VAT i samochody elektryczne powinny być zwolnione z podatku VAT. O to będziemy wnioskować w trakcie konsultacji społecznych.

Jakie zachęty są w innych krajach, które warto wprowadzić w Polsce?


- Zwolnienie z podatku VAT w polskich warunkach jest to pomysł ambitny, ale wykonalny. Nie wierzę w dopłaty bezpośrednie, trudności budżetu są znane i tego nie postulujemy. W innych państwach zdarzają się takie dopłaty jak 7 tys. euro do samochodu elektrycznego w Niemczech czy jeszcze większe kwoty w Norwegii czy Holandii. Polska nie jest dziś w czołówce państw rozwijających elektromobilność, ale wierzę, że dobry system zachęt, np. zwolnienie z podatku VAT, wprowadzi nas na solidną pozycję w peletonie.

Trwają prace zmierzające do produkcji własnego samochodu elektrycznego w Polsce. To realny pomysł?


- Korzyści z transformacji transportu spalinowego w kierunku elektromobilności daleko wykraczają poza sukces tej czy innej pojedynczej inicjatywy gospodarczej. W 2015 r. polska zaimportowała ropę naftową za ok. 10 mld dolarów, czyli ok. 40 mld zł. Gdybyśmy umieli połowę tej sumy przerzucić na transport elektryczny, to by oznaczało, że PKB Polski wzrósłby o ok. 1 proc. To jest wymiar tej rewolucji przemysłowej i gospodarczej, jaką jest elektromobilność. Oczywiście trzymam kciuki za tę czy inną pojedynczą inicjatywę , ale rzeczywisty wymiar gospodarczy wynika z makroskali tej transformacji.


Rozmawiał: Dariusz Ciepiela
Podobał się artykuł? Podziel się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


39 982 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

761 502 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP