PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Jakub Faryś, prezes PZPM: konsolidacje są normą w motoryzacji

Autor: wnp.pl (Piotr Myszor)
08-03-2017 14:48
Jakub Faryś, prezes PZPM: konsolidacje są normą w motoryzacji
Fot. PTWP

Różne formy współpracy lub konsolidacji motoryzacyjnych koncernów nie są niczym nowym. Pozwalają na zmniejszenie kosztów, a więc obniżenie ceny aut, bez szkody dla ich indywidualnego charakteru - mówi Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

Czy można przewidywać kierunki rozwoju nowej firmy obejmującej Opla i marki PSA?

- Wydaje mi się, że na razie nie czas jeszcze na recenzowanie tej transakcji - trzeba poznać konkretne plany nowej firmy. Te zaś zwykle w takich przypadkach są tworzone dopiero w nieco późniejszym terminie, kiedy właściciel dobrze pozna możliwości ewentualnych synergii w posiadanych zakładach.

Czy słusznie ta transakcja wzbudza spore emocje?

- Samochód jest dziś bardzo skomplikowanym produktem i koszty zaprojektowania, a potem wprowadzenia do produkcji nowych modeli są bardzo wysokie, liczone w miliardach euro. Od dawna już większość producentów łączy swoje siły albo wykorzystując współpracę technologiczną w poszczególnych projektach, np. wykorzystując bliźniacze technicznie, choć wyglądające zupełnie inaczej samochody oferowane przez dwie różne firmy albo w tworzeniu wspólnych silników albo tworzone są spółki tworzone przez konkretny projekt, np. nowy zakład produkujący jakiś jeden rodzaj bliźniaczych modeli dla dwóch i więcej producentów.

To mniej lub bardziej zaawansowana współpraca o charakterze technicznym lub finansowym, w której poszczególne firmy zachowują swoją tożsamość.

Drugą możliwością jest łączenie się firm. To może następować na zasadzie wzajemnej wymiany akcji, jak w przypadku Renault i Nissana, które są powiązanymi kapitałowo odrębnymi firmami pod wspólnym zarządem lub w formie przejęcia jednej firmy przez drugą, z czym mamy do czynienia w przypadku Opla i koncernu PSA. To także forma uzyskiwania synergii między markami, które trafiają do portfolio jednego właściciela, obniżania kosztów projektowania i produkcji, co ma umożliwić uzyskanie jak najbardziej atrakcyjnej dla nabywcy ceny samochodu.

Przejęcie firmy nie musi jednak oznaczać likwidacji czy marginalizacji marki - przykładem może być koncern Volkswagena.

- W tym układzie pewna część procesu projektowania samochodów jest wspólna. Podstawowe elementy, takie jak platformy podłogowe, silniki, skrzynie biegów, elementy zawieszeń czy układy, takie jak klimatyzacja, są konstruowane z myślą o wykorzystaniu przez różne koncerny, które konstruując własne samochody korzystają ze wspólnej palety podstawowych rozwiązań, co mimo wszystko pozwala tworzyć indywidualne modele. Przykładem mogą być Seat Ibiza, Volkswagen Golf, Skoda Octavia, ale też czerpiące z tych samych podzespołów Volkswagen Bettle, Skoda Yeti czy Volkswagen Tiguan.

W mniejszej skali z tego samego sposobu projektowania korzystają też inni producenci. Bliźniakami są np. Hyundai i30 i Kia Ceed, Peugeot 308 i Citroen C4 oraz Nissan Micra i Renault Clio. Mimo wspólnych podzespołów każdy ze wskazanych samochodów stylem i charakterem różni się od swego technicznego bliźniaka. Natomiast koszt projektowania i produkcji takich par jest znacznie niższy od tworzenia i projektowania zupełnie różnych samochodów.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


40 566 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

784 838 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP