Parlament Europejski przyjął w czwartek (6 maja br.) rezolucję w sprawie rynku sprzedaży i naprawy samochodów. Nowe rozporządzenie zacznie obowiązywać od 1 czerwca br., podtrzymując korzystne dla rynku motoryzacyjnego zasady konkurencji.
Posłowie: Sławomir Nitras oraz Danuta Jałowiecka złożyli szereg poprawek do rezolucji PE m.in. nawołujących KE do sprecyzowania tzw. definicji informacji technicznej, którą dysponują producenci pojazdów silnikowych (rynek pierwotny).
- Europejski rynek motoryzacyjny jest newralgiczny dla rozwoju zdrowej konkurencyjnej gospodarki UE. Dlatego ważne jest, aby zaproponować takie prawo, które wykluczy nadużywanie pozycji dominującej producentów oraz przywróci równowagę między producentami pojazdów, producentami części zamiennych oraz rynkiem usług naprawczych - powiedział Sławomir Nitras członek Komisji Spraw Gospodarczych.
- Chcemy by Komisja Europejska wydała specjalną broszurę informującą wszystkie zainteresowane strony, czyli rynek motoryzacyjny oraz klientów, o przysługujących im prawach. Na przykład, że kierowca będzie mógł serwisować swój pojazd w dowolnym warsztacie, niekoniecznie firmowym, i jeśli auto
jest na gwarancji, nie utraci jej - dodała Danuta Jałowiecka.
Parlament Europejski wezwał Komisję Europejską do doprecyzowania definicji informacji technicznych, by zapewnić wszystkim producentom i dealerom równy dostęp do zaktualizowanej informacji. Nowe rozporządzenie będzie obowiązywało do 31 maja 2013 roku, przed jego wygaśnięciem, KE musi dokonać rewizji rynku. Parlament wzywa też KE do zachowania progu 30% w przypadku obowiązku zakupu części zamiennych, by autoryzowane warsztaty miały swobodę zakupu części z innych źródeł niż producent pojazdu.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Jest nowe GVO